لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۰

واکنش‌ها در پیوند به مراسم تحلیف اشرف غنی و عبدالله عبدالله


برگزاری مراسم تحلیف اشرف غنی
برگزاری مراسم تحلیف اشرف غنی

نگرانی هایی که حالا از انجام دو مراسم تحلیف و دورنمای آن وجود دارد در واکنش‌های جهان به مناسبت تبریکی حکومت جدید افغانستان نیز محسوس است.

وزارت خارجه امریکا هر چند از سخنان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در پیوند به مذاکرات صلح قدردانی کرده، اما گفته که امریکا با هرگونه اقدام برای ایجاد دولت موازی و استفاده از زور برای حل اختلافات سیاسی مخالف است.

در این اعلامیه از زبان مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا نوشته شده: "ما از اظهارات رئیس جمهور غنی در مراسم تحلیف او که گفته صلح را در اولویت قرار می‌دهد و حکم رهایی زندانیان طالبان را صادر می‌کند استقبال می‌کنیم. ما اظهارات داکتر عبدالله را در ۹ مارچ که با تأکید بر تعهدات مشابه در مورد صلح مطرح کرده، قدردانی می‌کنیم."

نماینده ملکی ناتو در حساب تویتر خود با اشاره به ادامه حمایت ناتو از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان صلح، وحدت و آشتی را در این کشور یک نیاز جدی خوانده است.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد "یوناما"در کابل از تعهدات محمد اشرف غنی مبنی بر حکومت همه شمول استقبال کرده و گفته که طرف‌ها در این کشور باید برای آغاز مذاکرات صلح آمادگی‌های بی‌درنگ روی دست گیرند.

سفارت بریتانیا از ادامه همکاری‌های درازمدت با افغانستان وعده داده است و سفیر کانادا هم از رهبران سیاسی افغانستان خواسته که منافع ملی کشور خود را در نظر داشته باشند.

از سوی دیگر، عمران خان نخست وزیر پاکستان در حساب تویتر خود نوشته که می‌خواهد برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان با آقای غنی از نزدیک کار کند.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در حساب تویتر خود به همین موضوع اشاره کرده و نوشته: "من بیشتر هفتهٔ گذشته را صرف تلاش‌های نمودم تا رئیس جمهور اشرف غنی و داکتر عبدالله در مورد یک حکومت جامع و فراگیر توافق کنند. ما به کمک خویش ادامه خواهیم داد."

نصرالله ستانکزی یکی از کارشناسان سیاسی و استاد حقوق می‌گوید این پیام‌ها با آنکه نشان دهنده به رسمیت شناختن حکومت افغانستان است، هشداری است برای طرفین که اگر از تلاش‌های صلح عقب بمانند بازنده خواهند بود: "اینکه طرف‌ها را به متحد شدن برای صلح دعوت می‌کنند به معنای این است که هنوز فرصتی وجود دارد و جهان تلاش می‌ورزد به نحوی عبدالله عبدالله را وارد حکومت سازد، ذهنیت جهان این است که همه باید بسوی صلح بروند و این هشداری هم است به این معنا که هر کسی از این روند عقب بماند بازنده و مانع در برابر صلح است."

مذاکرات صلح بین الافغانی که اکنون مهمترین مسئله برای جامعه جهانی است، بربنیاد توافق صلح امریکا و طالبان باید در دهم مارچ آغاز می‌شد؛ اما این مذاکرات به تعویق افتاد.

اشرف غنی گفته به روز دهم مارچ فرمان رهایی زندانیان طالبان را صادر می‌کند و هیئت مذاکره کننده را نیز تعیین خواهد کرد، عبدالله عبدالله نیز دیروز دوشنبه (۱۹ حوت) گفته است که هیئتی را برای مذاکرات بین‌الافغانی تعیین می‌کند. اما تا هنوز این هیئت معرفی نشده است.

XS
SM
MD
LG