لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

بهبود وضعیت صحی ۴ فرد مبتلا به ویروس کرونا در هرات


داکتران در هرات
داکتران در هرات

مسئولان صحی هرات می‌گویند که وضعیت صحی چهار تن از افراد مبتلا به ویروس کرونا بهبود یافته است.

به گفته آن‌ها هم اکنون این چهار تن در بخش تجرید شفاخانه حوزوی هرات زیر مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

نورشاه یکی باشندگان هرات امروز سه‌شنبه (۲۰ حوت) به رادیو آزدی گفت که برادرش به ویروس کرونا مبتلا شده است.

او گفت که وضعیت صحی برادرش بهبود یافته است:‌ "ده روز می‌شود که برادر خود را به شفاخانه آوردیم، نتایج ویروس کرونا مثبت بود، فعلاً شکر خدا خوب است، امروز هم سمپل‌گیری می‌شود و دوباره به کابل روان می‌کنند، منتظر هستیم که این دفعه منفی باشد و مرخص کنند."

مسئولان صحی هرات می‌گویند قرار است که یک میلیون دالر امریکایی نیز برای مقابله با این ویروس در هرات به مصرف برسد.

آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات امروز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که ۸۱ مورد مشکوک ویروس کرونا منفی اعلام شده است:‌ "وضعیت هر چهار مریض مثبت ما هم اکنون خوب است، خوشبختانه انتظار بعدی این است که این‌ها منفی شوند و به وضعیت موجود که دارند به خانه‌های‌شان بازگشت کنند. خوشبختانه با کمک‌های که از جانب وزارت صحت عامه و دولت افغانستان صورت گرفته، در حدود ۵ میلیون افغانی اجناس و وسایل مورد نیاز به اداره صحت عامه مواصلت کرده."

روند برگشت مهاجرین افغان از ایران
روند برگشت مهاجرین افغان از ایران


روند بازگشت مهاجران افغان از ایران به شدت افزایش یافته است. جاوید نادم رئیس مهاجرین و عودت کنندگان هرات امروز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که تنها روز دوشنبه، ۴۸۰۰ تن از ایران به کشور برگشته‌اند.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات از انتقال ویروس کرونا از ایران توسط این مهاجرین افغانابراز نگرانی می‌کند: "متأسفانه تعداد رد و مرزی‌ها زیاد شده و ما هم در این مورد نگرانی‌ شدید داریم که کرونا وارد می‌شود و فعلاً چهار کس مثبت داریم و تدابیری که در سطح ولایت امکانش بود، گرفتیم. مسئله مسدود بودن مرز از حیطه صلاحیت ما نیست و ما یک کاری که می‌توانیم امروز و فردا رفتن به ایران را متوقف می‌کنیم."

وزارت صحت عامه افغانستان به‌تازگی گفت که یک مورد مثبت ویروس کرونا در ولایت سمنگان نیز ثبت شده است.

پس از شیوع ویروس کرونا، وضعیت صحی اضطرار اعلام شده است. برای مقابله با ویروس کرونا روند ضد عفونی مکان‌های عمومی هرات آغاز شده، تا جلو افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا گرفته شود.

نیروهای امنیتی هرات نیز به گونه جدی از مسدود بودن تالارها، حمام‌‌ها و کافی‌شاپ‌ها نظارت می‌کنند. شیوع ویروس کرونا روند کاروبار در شهرهرات را نیز مختل کرده است.

XS
SM
MD
LG