لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۲

ملل متحد:‌ ایران برای جلوگیری از شیوع کرونا زندانیان را موقتاً رها کند


آرشیف
آرشیف

جاوید رحمان گزارش‌گر خاص سازمان ملل متحد در بارۀ ایران از تهران خواست که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا همۀ زندانیان را مؤقتاً رها کند.

آقای رحمان دیروز (سه‌شنبه ۱۰مارچ) در شهر ژینو سویس به خبرنگاران گفت: "تعدادی از اتباع خارجی و آنانی که تابعیت دوگانه دارند، اگر تاکنون سلامت باشند، به‌خطر ابتلا به‌ ویروس کرونا روبه‌رو اند."

یک روز پیش از این ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران حدود ۷۰ هزار زندانی را به‌طور مؤقت رها کرد تا به توقف شیوع این بیماری ساری کمک کند.

ایران یکی از کشورهای‌ست که به خاطر این ویروس کشنده سخت متضرر شده‌است.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت صحت ایران
کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت صحت ایران

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت صحت عامه ایران، دیروز (سه‌شنبه ۱۰مارچ) در مورد شمار قربانیان و مبتلایان ویروس کرونا در یک کنفرانس خبری گفت: "مجموع جان باخته‌گان ابتلا به‌ ویروس کرونا به ۲۹۱ نفر گزارش می‌شود و این از جملۀ ۸۰۴۲ مورد تشخیص قطعی آزمایشگاهی است. همچنان ۲۷۳۱ نفر هم بهبود یافته و از شفاخانه‌ها مرخص شده‌اند."

این ارقام در شرایطی اعلام شده که بر اساس آماری که رادیو فردا بخشی فارسی رادیو آزادی از بررسی اظهارات پراگنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت صحت عامه و جمع‌آوری ارقام در رسانه‌‌های داخل کشور به‌‌دست آورده، حداقل ۹۲۷ نفر در ۳۰ ولایت ایران به اثر ابتلا به‌ویروس کرونا جان باخته‌اند.

پیکر فاطمه نماینده تهران در مجلس نمایندگان ایران
پیکر فاطمه نماینده تهران در مجلس نمایندگان ایران

به‌گفته این مقام وزارت صحت عامه، تعداد بیماران در ایران قوس صعودی را طی می‌کنند و در روزهای آینده "قطعاً" شمار مبتلایان افزایش خواهد یافت.

در این حال خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه گزارش داد که مقام‌‌های وزارت صحت عامه ایران مسئولان صحی محلی را از اعلام تعداد جان‌ باختگان منع کرده‌‌‌اند.

ویروس کرونا که برای نخستین بار در اواخر ماه دسمبر سال گذشته در شهر ووهان در چین شیوع کرد، تا اکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سرایت کرده، حدود ۱۱۰ هزار تن به آن مصاب شده و بیش از ۴۰۰۰ هزار تن در اثر آن جان داده اند.

XS
SM
MD
LG