لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

هشت صبح: کسانی را که مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند، آزاد نکنید


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

واکنش‌ها در برابر فرمان رئیس جمهور در مورد رهایی زندانیان طالب موضوع مورد بحث و تحلیل اکثر روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش با تأکید نوشته است، کسانی را که مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند، آزاد نکنید.

این روزنامه با اشاره به ۱۸ سال جنگ افغانستان نوشته است که داستان‌های وحشت‌ناکی از کشته شدن غیرنظامیان هر کدام‌ مان به خاطر داریم که فراموش‌ شدنی نیست.

حمله به مراسم عروسی، حملات انتحاری در اماکن عمومی، بریدن سر افراد بی‌گناه، بستن شاهراه، تیرباران‌های گروهی در روزنامه از جمله جنایاتی عنوان شده که در این ۱۸ سال در افغانستان اتفاق افتاده است.

هشت صبح تأکید کرده که بر اساس قوانین نافذه، رئیس‌ جمهور صلاحیت رهایی همه زندانیان را ندارد.

روزنامه با اشاره به ماده ۶۴ قانون اساسی نوشته است که این ماده به رئیس جمهور صلاحیت داده است که برخی از زندانیان را در روشنی قوانین تکمیلی قانون اساسی مورد عفو و یا تخفیف قرار دهد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در عنوان سرمقاله‌اش نوشته که رهایی زندانیان طالبان معامله شخصی غنی با امریکایی‌ها!

روزنامه به نقل از برخی کارشناسان نوشته است که در ملاقات اخیر زلمی خلیلزاد با محمد اشرف غنی معامله چنین شد که هیئت امریکایی در مراسم سوگند اشتراک می‌کند اما در عوض آقای غنی ۵ هزار زندانی طالب را آزاد می‌کند.

به نوشته روزنامه اگر خبر معامله غنی با امریکا درست باشد به این معنی است که آقای غنی در اجراآتش صرف منافع شخصی خود را در نظر دارد.

روزنامه در پایان از همه گروه‌ها و نهاد‌های سیاسی خواسته است تا در برابر رهایی زندانیان طالبان بی‌تفاوت نمانند چون به باور روزنامه رهایی زندانیان زمانی کار درست است که در عوض به مردم افغانستان امتیاز برابر داده شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش از مردم خواسته است که اتحاد‌شان را حفظ کنند و نگذارند دشمن به هدفش برسد.

این روزنامه در ادامه افزوده که حکومت، مقامات، سیاسیون و مردم همه مشترکاً مسئولیت دارند تا این مرحله مهم کشور را محفوظ و خوب سپری کنند تا دشمن از آن استفاده نکند.

روزنامه اطمنیان داده که به زودی همه چالش‌های سیاسی و امنیتی که فعلاً کشور با آن مواجه است حل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG