لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۷

خلیل‌زاد: حکومت و طالبان باید فوراً مذاکرات را در قطر آغاز کنند


زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید، پس از صدور فرمان عفو و رهایی زندانیان طالبان از سوی حکومت افغانستان، هر دو طرف باید "فوراً در دوحه برای گفت‌وگو با هم بنشینند تا جزییات را تنظیم کنند."

آقای خلیلزاد در صفحه تویترش نوشته است: "این زندانیان به اساس فهرست داده شده از سوی طالبان، از روز شنبه آزاد می‌گردند."

خلیلزاد افزوده است، که از هر دو طرف می‌خواهد "فوراً در دوحه برای گفت‌وگو با هم بنشینند تا جزئیات را تنظیم کنند."

آقای خلیلزاد از طالبان خواسته است که در تعهدات خود پابند بوده و سطح خشونت‌ها را کاهش دهند، تا روند آزادی زندانیان به صورت درست آن تطبیق گردد.

محمد اشرف غنی شب گذشته فرمان عفو و رهایی زندانیان طالبان را امضا کرد.

ارگ می‌گوید، هدف این کار آغاز گفت‌وگو میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان می‌باشد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در این مورد به رادیو آزادی گفت: "به اساس فرمان رئیس جمهور در مرحله نخست ۱۵۰۰ زندانی طالبان با توجه به عمر، وضعیت صحی و مدت باقی مانده قید‌ شان آزاد می‌شوند، آن‌ها همه بیومتریک می‌شوند و به همین گونه ضمانت کتبی می‌دهند."

فرمان رئیس جمهور غنی که ناوقت شب گذشته امضا شده است، چهار ماده دارد.

در ماده نخست نوشته شده است که به اساس این فرمان زندانیان طالبان که آزاد می‌شوند، به گونه کتبی تعهد می‌کنند که دوباره به میدان جنگ بر نمی‌گردند.

به همین گونه به اساس فرمان روند رهایی زندانیان طالبان پس از ثبت معلومات بیومتریک آغاز می‌گردد.

در ماده دوم آمده است که در گام نخست ۱۵۰۰ زندانی طالبان از زندان پروان آزاد می‌شوند که روند آن به تاریخ ۲۴ حوت یعنی روز شنبه آغاز می‌گردد و هر روز به تعداد ۱۰۰ زندانی با توجه به عمر، وضعیت صحی و مدت باقی مانده حبس شان آزاد می‌گردند.

در ماده سوم فرمان آمده است که ۳۵۰۰ زندانی دیگر پس از آغاز مذاکرات میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان و همچنان در جریان مذاکرات رها می‌شوند، و در هر دو هفته به تعداد ۵۰۰ زندانی طالبان آزاد می‌گردند. البته به این شرط که خشونت به گونه "قابل ملاحظه" کاهش یابد.

اما طالبان گفته اند، که آن‌ها فهرست رهایی ۵۰۰۰ زندانی را به هیئت امریکایی سپرده اند، که هیچ کسی در آن جعل کرده نمی‌تواند.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان در قطر در صفحه تویتر خود نوشته است که یک شرط فهرست سپردن زندانیان این است که پس از تصدیق هیئت آنان، زندانیان در یک دشت و یا یک زندان به آن‌ها تسلیم داده شود و باید زندانیانی باشند که فهرست آنرا قبلاً سپرده اند.

اما طالبان در مورد رهایی یک هزار زندانی حکومت تا هنوز جزئیات ارائه نکرده، که در جمع این زندانیان کی‌ها شامل اند.

نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر در مورد تبادله و رهایی زندانیان ابراز نگرانی کرده است.

نعیم نظری معاون این کمیسیون گفت: "ما به این باور هستیم، زندانیانی که مرتکب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت شده‌اند و افرادی که ادعاهای حق‌العبدی بر علیه آن‌ها وجود دارد، قطعاً نباید شامل لیست آزاد شده‌ها قرار بگیرد، این قربانی‌ها و مردم افغانستان هستند، که در آن رابطه می‌توانند تصمیم بگیرند."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، تا هنوز در مورد تبادله زندانیان حکومت افغانستان و طالبان به سؤال‌ها و نگرانی های شان پاسخ داده نشده است.

XS
SM
MD
LG