لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

شورای ملی افغانستان هیئت مذاکره‌کننده با طالبان را تعیین کرد


دفتر طالبان در قطر
دفتر طالبان در قطر

شورای ملی افغانستان از تعیین هیئت مذاکره‌کننده‌اش با طالبان خبر می‌دهد.

شورای ملی افغانستان چهار مرد و سه زن را در ترکیب هیئت مذاکره‌کننده با طالبان معرفی کرده است.

ذکر‌الله فرزه‌یی رئیس اطلاعات و روابط عامه وزارت دولت در امور پارلمانی روز چهار‌شنبه به رادیو آزادی گفت که این هیئت پس از یک و نیم ساعت بحث از میان ۲۶ مرد و ۱۰ زن در ولسی جرگه به اساس قرعه تعیین شدند.

کمیته مذاکره‌کننده به این نتیجه رسید که از میان اعضای ولسی جرگه ۲۶ تن مرد و ۱۰ تن زن را تعیین کند که در نتیجه از میان آنها به اساس قرعه ۵ تن وکلا هر یک عبدالروف ابراهیمی، قاضی نذیراحمد حنفی، غلام فاروق نظری، فریده حمیدی و فاطمه عزیز به حیث نماینده‌گان ولسی جرگه در ترکیب شورای عالی مصالحه تعیین شدند.

او افزود که در این هیئت سعی شده تا تمامی معیار‌ها در نظر گرفته شود.

این در حالیست که محمد‌اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، هفته گذشته در مراسم افتتاح سال دوم دورۀ هفدهم تقنینی شورای ملی افغانستان گفت که هیئت مذاکره‌‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان در یک هفته آماده می‌شود.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که بحث‌ها در مورد جریان دارد و نماینده‌های حکومت در تشکیل این هیئت فردا مشخص خواهند شد.

اما مشران جرگه افغانستان می‌گوید که روز گذشته یک مرد و یک زن به اساس اکثریت آرا تعیین و به ریاست جمهوری فرستاده شده است.

نادر بلوچ رئیس کمیسوین رفاه عامه مشرانو جرگه می‌گوید: "دو نفر در ترکیب هیئت مذاکره‌کننده از مشرانو جرگه تعیین شده، یکی آمنه افضلی سناتور انتصابی و دیگر استاد اکبری سناتور دایکندی تعیین شده و نام‌های آنان به ریاست جمهوری فرستاده شده است."

به اساس توافق ایالات متحده و طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی در دهم ماه مارچ یعنی به روز سه شنبه این هفته باید آغاز می‌شد، اما به دلیل عدم توافق به‌رهایی زندانیان تاریخ این مذاکرات به تعویق افتید.

گروه طالبان: مذاکرات بین‌الافغانی فردا آغاز نخواهد شد

هرچند تاریخ دقیق مذاکرات بین‌الافغانی مشخص نیست، اما فرمان رهایی و عفو مجازات زندانیان طالبان به‌خاطر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی از سوی رئیس جمهور اشرف غنی ناوقت دیشب امضا شد.

XS
SM
MD
LG