لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۲

غنی: صلح اولویت مردم است


محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان
محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که صلح اولویت مردم است، اما برای رسیدن به آن تدبیر و حوصله نیاز است.
این درحالیست که انتظار می‌رود گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان پس از تعیین هیأت مذاکراتی آغاز شود.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که صلحروند طولانی است و در این بخش به تدبیر و حوصله نیاز است.

رئیس جمهوری افغانستان در پیغام ویدیویی که به مناسبت ۲۵مین سالروز کشته‌شدن عبدالعلی مزاری نشر کرده، گفته است صلح در اولویت حکومت قرار دارد و به مردم اطمنان می‌دهد که گفت‌وگوهای صلح به گونۀ شفاف انجام خواهد شد.

او افزوده: "هیئت مذاکره‌کنندۀ حکومت از آدرس حکومت و مردم وارد مذاکره خواهد شد. پروسۀ صلح یک پروسۀ طولانی‌ست. این پروسه به حوصله‌مندی و تدبیر نیاز دارد. همچنان خواست‌ها و صدای مردم شنیده خواهد شد."

رئیس جمهور غنی می‌افزاید، پس از پایان مذاکرات با طالبان، توافق به دست آمده از طریق شورای ملی و یا لویه جرگه تأیید خواهد شد.

این اظهارات آقای غنی در حالی صورت می‌گیرد که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان پس از صدور فرمان وی در بارۀ رهایی ۵ هزار زندانی طالب، بر آغاز هرچه زودتر مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان تأکید کرده است.

رئیس جمهور افغانستان همچنین با اشاره به حکومت جدید گفت که با استفاده از تجربۀ ۵ سال گذشته حکومت منتخب برای یک افغانستان برابر کار خواهد کرد که اساس آن عدالت، از بین بردن فقر و فراهم کردن زمینه برای نسل نو خواهد بود.

او گفته: "مسؤولیت اساسی من این خواهد بود تا راه را برای نسل نو باز کنم. من نمی‌خواهم که قدرت در افغانستان میراثی شود. تمام آرزوی من این است که در فردای پس از این دوره میراث ماندگار برای نسل جوان کشور داشته باشم."

آقای غنی درحالی از اولویت حکومت جدید خبر می‌دهد که در مراسم تحلیف‌اش گفته بود که در جریان دو هفته حکومتی را ایجاد خواهد کرد که از تمام افغانستان نمایندگی کند.

XS
SM
MD
LG