لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

در حملات هوایی در سوریه ده‌ها جنگجوی یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، کشته شدند


لحظه حمله هوایی در دمشق سوریه ۲۰نوامبر ۲۰۱۹
لحظه حمله هوایی در دمشق سوریه ۲۰نوامبر ۲۰۱۹

در حملات هوایی در شرق سوریه که به‌دنبال یک حمله مرگبار بریک پایگاه نیروهای ائتلاف به‌رهبری امریکا در کشور همجوار عراق صورت گرفت، ۲۶ جنگجوی یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران شامگاه چهارشنبه کشته شد.

سازمان نظارت حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است روز پنجشنبه گفت این حملات هوایی در نزدیکی شهرک سرحدی البوکمال احتمالا توسط ائتلاف صورت گرفته است اما ائتلاف کدام تبصره فوری در مورد نداشت.

رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که طیاره‌های جنگی ناشناس اهدافی را در جنوب‌-شرق البوکمال مورد اصابت قرار دادند که صرف خسارات مادی در پی داشت.

حملات هوایی بعد از آن صورت گرفت که بر اردوگاه تاجی در ۳۰ کیلومتری شمال بغداد یک حمله راکتی انجام شد.
حملات هوایی بعد از آن صورت گرفت که بر اردوگاه تاجی در ۳۰ کیلومتری شمال بغداد یک حمله راکتی انجام شد.

ولی سازمان نظارت حقوق بشر سوریه گفت اردوگاه‌های نیروهای حشدالشعبی که متشکل از گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران است، مورد اصابت قرار گرفت.

این سازمان افزود که این حملات هوایی بعد از آن صورت گرفت که بر اردوگاه تاجی در ۳۰ کیلومتری شمال بغداد یک حمله راکتی انجام شد.

ائتلاف به‌رهبری امریکا گفت: " ۲ سرباز امریکایی و یک سرباز برتانوی در این حمله کشته و ۱۲ سرباز دیگر زخمی شدند."

این توسط راکت‌های کاتیوشا از یک موتر لاری که بعداً در چند کیلومیتری اردوگاه دریافت شد صورت گرفت.

وزارت خارجه امریکا گفت وزیر خارجه مایک پامپیو و همتای برتانوی وی دومینیک را در صحبت تلفونی که باهم داشتند تاکید کردند که مسئولان حملات باید پاسخگو قرار داده شوند.

از سوی دیگر اردوی عراق گفت که عادل عبدالمهدی سرپرست صدراعظم این حمله را یک چالش جدی امنیتی و عمل خصمانه خواند دستور داد تا در مورد تحقیقات شود.

عادل عبدالمهدی سرپرست صدراعظم عراق
عادل عبدالمهدی سرپرست صدراعظم عراق

هرچند کدام گروهی مسئولیت این حمله راکتی را بدوش نگرفته ولی امریکا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول چنین حملات قبلی بر پایگاهای در عراق دانسته که نیروهای ائتلافی در آن مستقر اند.

کشته شدن یک غیرنظامی امریکایی در نتیجه یکی از چنین حملات در ماه دیسمبر گذشته سبب شد که رئیس جمهور ترمپ دستور قتل جنرال قاسم سلیمانی قوماندان جناح قدس نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را صادر کند.

او و ابومهدی مهندس یکی از قوماندانان حشد شعبی در حمله یک طیاره بدون پیلوت در نزدیکی میدان هوایی بغداد کشته شدند. ایران در مقابل پایگاهای نیروهای امریکایی در عراق را موشک باران کرد.

اگر چه این حملات خسارات جانی در پی نداشت ولی سبب صدمات مغزی عمدتا خفیف برای دها عسکر امریکایی شد.

XS
SM
MD
LG