لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

امام جمعه مسجد جامع هرات: رفت‌و آمد میان افغانستان و ایران متوقف شود


مولوی خداداد صالح رئیس شورای علمای هرات
مولوی خداداد صالح رئیس شورای علمای هرات

مولوی خداداد صالح​ رئیس علمای زون- غرب افغانستان و امام جمعه مسجد جامع بزرگ هرات می‌گوید باید رفت‌و آمد میان افغانستان و ایران تا زمان پایان تهدید ویروس کرونا متوقف شود.

مقام‌های هرات از مردم خواسته اند در تجمعات بزرگ حضور نیابند. رئیس شورای علمای هرات در میان هزاران تن از نمازگزاران گفت که مردم باید توصیه‌های داکتران در مورد ویروس کرونا را جدی بگیرند و به حفظ‌الصحه شان توجه کنند.

هرات زیر تهدید جدی ویروس کرونا قرار دارد. مولوی خداداد صالح، رئیس علمای زون غرب افغانستان در جمع هزاران تن از نمازگزاران در مسجد جامع بزرگ هرات، از افزایش شمار برگشت کنندگان از کشور ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا انتقاد کرد.

او افزود: "امروز روزانه می‌گویند که ۱۵ هزار نفر از جمهوری اسلامی ایران به افغانستان می‌آیند، از ترس کرونا، این خلاف شریعت اسلام است و این خلاف فرمایشات دین است و از افغانستان هم شرعاً روا نیست کسی برود به جمهوری اسلامی ایران. شرعیت اجازه نمی‌دهد، تا وقتی همین مریضی باشد."

او از باشندگان هرات می‌خواهد که توصیه‌های داکتران در مورد ویروس کرونا را جدی بگیرند.
او از باشندگان هرات می‌خواهد که توصیه‌های داکتران در مورد ویروس کرونا را جدی بگیرند.

امام جمعه مسجد جامع بزرگ هرات هم چنان گرفتن وضو را یکی از راه‌ها برای مقابله با ویروس کرونا می‌داند.

او از باشندگان هرات می‌خواهد که توصیه‌های داکتران در مورد ویروس کرونا را جدی بگیرند.

او افزود: "امروز چیزهایی که داکتر صاحب‌ها می‌گویند، آن‌ها هم عالم هستند و به همین خاطر است که ما در فضای باز نماز می‌خوانیم و به همین اساس است که ما نماز در فضای باز می‌خوانیم و این فرمایش داکتر صاحب‌ها است. مسجد جامع همه سم پاشی می‌شود همه روزه این‌ها خلاف شریعت نیست."

با افزایش موارد مثبت ویروس کرونا در ایران، روزانه هزاران تن از شهروندان افغانستان از راه مرز اسلام قلعه به هرات بر می‌گردند. عباس و بصیر آرین به تازگی از ایران برگشته‌اند.

او افزود: "مردم ایران ترس داشتند از کرونا و کسی رفت و آمد نداشت و دست نمی‌داد به کس. این‌جا هم سر مرز ما آمدیم یک چک از ما گرفت ولی چکش هم درست نبود ولی زیاد نمی‌توانست که اعتماد کند."

"دوباره کمپ‌های موقتی ایجاد کند برای مسافرانی که مثلاً به هر ترتیبی از مرز رد می‌شوند و به هرات می آیند، تا که ما جلوگیری کنیم از فاجعه انسانی در ولایت هرات."

تاکنون در ولایت هرات پنج مورد مثبت ویروس کرونا به ثبت رسیده است.

داکتر عبدالحکیم تمنا رئیس صحت عامه هرات نگران تشخیص نشدن افراد مبتلا به ویروس کرونا در مرز اسلام قلعه به دلیل تراکم جمعیت مهاجرین است.

او افزود: "با این موجی که مردم می آیند، روزانه. دیروز پنجشنبه ۱۰۰۹۶ نفر ما از ایران و امروز آخرین تماسی که به مرز دارم، این موج شدیدتر است و در روزهای قبلی هم هفت-هشت هزار نفر می آمدند. طبیعتاً که بین آن‌ها ناقل ویروس است و حامل ویروس است و چون یک تعداد زیاد افراد بدون علامت هستند و یا این که ۱۵روز دوره تفریق دارند که بعد از آن علامت شروع می‌شود و از مرز عبور می‌کنند و طبیعتاً هیچ سیستمی نمی‌تواند آن‌ها را شناسایی کند."

وزارت صحت عامه افغانستان قبلاً نسبت به احتمال انتقال ویروس کرونا از ایران در پی اخراج اجباری مهاجران، اظهار نگرانی کرده است.

مقامات این وزارت بتاریخ ۱۱ حوت به رادیو آزادی گفتند که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تدابیر جدی روی دست گرفته شده و یک شفاخانه برای تشخیص و تداوی افراد مبتلا به این ویروس در ولایت نیمروز فعال شده است.

آمار رسمی نشان می‌دهد که تاکنون ۱۲۵ مورد مشکوک ویروس کرونا در هرات به ثبت رسیده است و هم اکنون ۴۰ تن تحت مراقبت‌های جدی صحی داکتران قرار دارند. در هرات وضعیت صحی اضطراری اعلام شده و تمام تالارها، حمام‌ها، مکاتب، پوهنتون‌ها، مراکز آموزشی و کافه‌ها مسدود اند. اما هم‌چنان نمازهای جمعه و جماعت با حضور گسترده باشندگان این ولایت برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG