لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

'علایم مشکوک ویروس کرونا نزد شماری از سربازان امریکایی در افغانستان'


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • میلتری کام

نشریه انترنتی میلتری کام در شماره آخرش مطلبی را در مورد شیوع ویروس کرونا در افغانستان نشر کرده است.

براساس ارقام ارائه شده از سوی وزارت صحت عامه افغانستان شمار افراد مبتلا به این ویروس تا روز گذشته شنبه (سیزده مارچ) به یازده تن رسید، اما با در نظرداشت این که اخیراً شمار زیادی از مهاجرین افغان از ایران دوباره به افغانستان برگشتانده می‌شوند، بیم آن می‌رود که ویروس کرونا در افغانستان گسترش بیابد.

پس از چین، ایران بیشتر آمار قربانیان ویروس کرونا را دارد.

نظامیان امریکایی که در نزدیکی مرز با ایران مستقر اند نیز از بابت ابتلا به ویروس کرونا نگران اند.

نشریه انترنتی میلتری کام به نقل از یک عضو کانگرس ایالات متحده امریکا نوشته است که گفته در شماری زیادی از سربازان امریکایی مستقر در افغانستان علایم ابتلا به ویروس کرونا دیده شده است.

این عضو کانگرس امریکا از پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا خواسته که تمامی سربازان امریکایی در افغانستان را معاینه طبی کند.

مارک پوکن از حزب جمهوریخواه در کانگرس امریکا به میلتری کام گفته که تعدادی از سربازان امریکایی مستقر در افغانستان نشانه‌های از بیماری زکام یا ریزش را داشتند اما پس از معاینات طبی روشن شده که انها زکام نبودند.

اما او افزوده، در مورد آنعده از سربازان امریکایی که در نزدیک مرز با ایران مستقر اند، نگرانی وجود دارد که ممکن به ویروس کرونا آلوده شوند.

به گفته پوکن، خون این سربازان تا هنوز معاینه نشده است. او گفته که در این مورد زمانی اطلاع یافت که با اعضای خانواده یکی از همین سربازان به تماس شد.

از جمع یازده مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان سه مورد آن در ولایت هرات که هم مرز با ایران است ثبت شده است.

این سه نفر نیز پس از برگشت به ایران دچار بیماری شده و بعد از مراجعه به شفاخانه روشن شد که به کرونا مبتلا شده اند.

"انتخاب استراتیژیک هند پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان محدود خواهد بود."

  • اوت لوک

روزنامه هندی بنام اوت لوک مطلبی را زیر این عنوان به نشر رسانیده و در آن روی امضای توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان در ۲۹ ماه فبروری و مبادله احتمالی زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان پرداخته است.

به نوشته اوت لوک، تصور آن وجود دارد که یگانه تهدید در برابر فعالیت های انکشافی هند در افغانستان، گروه طالبان است که از حمایت پاکستان برخور دارد اند و اکنون گمان می‌رود که این گروه نقش سیاسی در افغانستان خواهد داشت.

روزنامه اوت لوک به تحقیق که در ماه جنوری امسال از سوی انستیتوت صلح امریکا نشر شد نیز پرداخته که براساس آن خروج امریکایی ها از افغانستان اقدام مسئولانه نبوده و به گفته آن پاکستان می‌خواهد هند را در افغانستان مجازات کند.

XS
SM
MD
LG