لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

دنیا: هنوز هم بحران انتخابات افغانستان از بین نرفته است


روزنامه های کابل
روزنامه های کابل
  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله خود در رابطه به بحران سیاسی کشور ابراز نگرانی کرده و آن را خطر جدی برای آینده کشور دانسته است.

در سرمقاله آمده که هنوز هم بحران انتخابات از بین نرفته، چون به نوشته روزنامه، هنوز هم تعدادی نتایج نهایی را نپذیرفته‌اند و در کشور دو رئیس جمهور برحال هستند.

به نوشته روزنامه، جنگ احتمالی ممکن است میان ارگ و سپیدار به میان آید؛ چون نیروهای امنیتی دفاعی از هر دو طرف اطاعت می‌کنند.

روزنامه دنیا پیشنهاد می‌کند که از همین اکنون برای حل تنش‌های سیاسی باید دست به کار شد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود به بررسی موضوع رهایی زندانیان گروه طالبان پرداخته و در عنوان آن نوشته که "کلید زندان‌ها در دست حکومت است."

روزنامه در ادامه نوشته که طالبان در مذاکرات با امریکا فکر می‌کرد که امریکا قادر به آزاد کردن زندانیان است، اما به نوشته روزنامه این تخمین آنان نادرست ثابت شد.

اما روزنامه نوشته که اکنون صلاحیت رهایی زندانیان به دست خود طالبان است، چون نویسنده باور دارد که اگر طالبان خشونت را کاهش دهند و به آتش‌بس تن دهند، هم زندانیان‌شان رها می‌شوند و هم مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود.

  • هیواد

و روزنامه‌های دولتی بیشتر در مورد اقدامات حکومت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نوشته‌اند.

روزنامه هیواد در سرمقاله خود پرسشی را مطرح کرده که ویروس کرونا در افغانستان چگونه باید کنترول شود؟

در ادامه سرمقاله آمده که ویروس کرونا در جهان وارد مرحله خطرناکی شده و بیشتر کشورهای همسایه افغانستان مانند ایران و چین را تهدید کرده است.

به نوشته روزنامه، اگرچه حکومت افغانستان برای جلوگیری از این ویروس اقداماتی انجام داده، اما با توجه به تهدید ویروس، این اقدامات اندک است.

هیواد از حکومت تقاضا کرده که در این زمینه از جامعه جهانی خواستار کمک شود و برنامه‌های آگاهی‌ عامه را افزایش دهد. به نظر روزنامه، افغان‌ها برای جلوگیری از ویروس کرونا تا اندازه توان خود کار کنند.

  • اصلاح

اصلاح روزنامه دیگر دولتی نوشته است که ویروس کرونا موضوع شوخی نیست، باید جدی گرفته شود.

روزنامه نوشته است که اگراین موضوع به شکل درست مدیریت نشود، ممکن است سبب بحران در افغانستان شود.

افزایش آگاهی عامه، تدابیر جدی در مرزها و افزایش شمار شفاخانه‌های ویژه از مواردی هستند که توسط این روزنامه سفارش شده است.

XS
SM
MD
LG