لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

جلسه رهبران سارک به‌هدف رهیافت‌‌های پیش‌گیرانه برای بیماری ویروس کرونا


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و شماری از مقام‌های ارشد افغانستان در جلسه ویدیو کنفرانس با رهبران سازمان سارک
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و شماری از مقام‌های ارشد افغانستان در جلسه ویدیو کنفرانس با رهبران سازمان سارک

رهبران سازمان همکاری‌های جنوب آسیا(سارک) جلسه فوق‌العاده ای را به‌هدف بحث روی راه‌های پیش‌گیری از گسترش ویروس کرونا برگزار کرده اند.

در جلسه فوق‌العاده سازمان همکاری‌ها جنوب آسیا یا سارک، رهبران کشورهای عضو دیدگاه‌های شان‌را در باره راه‌های جلوگیری از گسترش ویروس کرونا ابراز داشته و تاکید کردند که علیه این ویروس همه‌گیر باید اقدام محتاطانه صورت گیرد، چون منطقه با گسترش ویروس کرونا مواجه است.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده است که رئیس جمهورغنی در این جلسه گفت: "شمار زیادی از مردم فقیر در کشورهای منطقه زنده‌گی می‌کنند که بیشترین تهدید ویروس کرونا می‌تواند متوجه آن‌ها باشد.

اعلامیه ارگ از قول رئیس جمهور غنی نوشته که در جلسه دیروز گفته است: "کشورهای عضو سارک باید یک گروه مشترک کاری را ایجاد کنند که به‌طور منظم، در هماهنگی با هم اقدام کرده و مشوره‌های‌شان را با یک‌دیگر شریک سازند."

رئیس جمهور غنی به شرکت کننده‌گان این جلسه گفت: "تا شام دیروز (یک‌شنبه، ۲۵ حوت) در افغانستان ۱۶ قضیه مثبت کرونا تثبیت شده بود؛ ولی تا حال کسی جان نداده است."

رئیس جمهور غنی گفته که بیرون کردن بدونِ برنامه مهاجرین افغان از ایران و فرستادن آن ها به افغانستان را منبع نگرانی خوانده و آن‌را تهدیدی برای منطقه خوانده است.

او گفته است مسدود ساختن سرحدات گام مهم است ولی تاکید کرده که انتقال ادویه‌جات و دیگر مواد مورد نیاز نباید محدود شود. سازمان همکاری‌های جنوب آسیا هشت عضو دارد که عبارت‌اند از: افغانستان، هند، پاکستان، نیپال، بنگله دیش، سریلانکا، مالدیو و بوتان. نریندرا مودی صدراعظم هند در این نشست پیشنهاد کرده است که یک صندوق وجهی اضطراری باید برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در کشورهای عضو سارک ایجاد شود. آقای مودی افزوده است کشورش حاضر است در گام نخست با این صندوق ده میلیون دالر کمک کند. از سوی افغانستان نیز وعده کمک با این صندوق صورت گرفته است. در جلسه توافق شد که یک هفته بعد نیز جلسه در مورد این موضوع برگزار می‌شود که در آن متخصصان صحی و اقتصادی نیز شرکت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG