لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

ویسا: تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از ویروس کرونا باید جدی گرفته شود


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

شیوع ویروس کرونا و راه‌های جلوگیری آن، از موضوعات اصلی مورد بحث بیشتر روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش از افغان‌ها خواسته تا تدابیر پیشگیرانه را برای جلوگیری از ویروس کرونا جدی بگیرند؛ چون به نوشته روزنامه، حکومت و مدعیان قدرت به فکر مردم نیستند، بلکه به فکر نگهداری حفظ قدرت هستند.

روزنامه انتقاد کرده که حکومت در مجموع و به خصوص در بخش صحت بسیار ضعیف است. به نوشته ویسا، حکومت امکانات لازم در اختیار ندارد که بتواند جلو شیوع این ویروس را بگیرد.

اما ویسا تاکید کرده که بهترین راه کنترول این ویروس تدابیر پیشگیرانه فردی است.

روزنامه به افزایش بهای مواد خوراکی و وسایل مورد نیاز برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروس کرونا در بازار نیز اشاره کرده و نوشته که در چند روز اخیر بهای این مواد از جمله ماسک و دوا، در بازار سی درصد افزایش یافته است.

نویسنده این وضعیت را ناشی از "زوال معنوی جامعه" عنوان کرده و پرسیده است که چرا از مجبوریت مردم عام چنین استفاده نادرست شود؟

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته که ویروس کرونا از ایران منتقل شده و افغان‌ها در کشور با بحران خدمات صحی مواجه هستند. به نوشته روزنامه، مشکل است که این بیماری در کشور به سادگی کنترل شود.

روزنامه در ادامه از وزارت حج و اوقات خواسته که با راه‌اندازی برنامه‌های آگاهی عامه از این بیماری جلوگیری کند.

سرمقاله‌نویس هیواد افزوده است که برای مبارزه با ویروس کرونا، ۲۵ میلیون دالر کافی نیست. به نظر روزنامه، اگر مردم از خود محافظت و برضد این ویروس مبارزه نکنند، دشوار است که این بیماری کنترل شود.

به باور سرمقاله‌نویس، نیاز است که برای جلوگیری از ویروس کرونا مردم دست به کار شوند و تمام توصیه‌ها و رهنمایی‌های صحی را جدی بگیرند.

به باور هیواد، کرونا باید جدی گرفته شود. روزنامه افزوده که درست است که بیماری مرز نمی‌شناسد، هم قهرمانان را می‌گیرد و هم مقامات را، پس نیازاست که برای جلوگیری از این ویروس به گونه جدی کار شود.

  • دنیا

روزنامه دنیا نیز در پیوند به ویروس کرونا و اقدامات حکومت در این مورد نوشته است.

در ادامه به نقل از نمایندگان مجلس آمده است که برای جلوگیری از ویروس کرونا، اقدامات حکومت کافی نیست.

در ادامه مطلب آمده است که هر چند همه روزه در حدود ۵ هزار افغان از ایران وارد افغانستان می‌شوند، اما تا هنوز برای جلوگیری از ورود این افراد اقدامات لازم صورت نگرفته است.

به باور روزنامه نیاز است که در این مورد کار بیشتر صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG