لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

نوروز برای نخستین بار در خاستگاه‌اش تجلیل نمی‌شود


آرشیف، مراسم بلند کردن جهنده زیارت سخی مزارشریف. 21 مارچ 2017
آرشیف، مراسم بلند کردن جهنده زیارت سخی مزارشریف. 21 مارچ 2017

بلخ به عنوان خاستگاه و مرکز آیین نوروزی در افغانستان دانسته می‌شود. مراسم رسمی نوروز معمولاً در آرامگاه منسوب به حضرت علی برگزار می‌شود، اما حالا دولت افغانستان برای جلوگیری از گسترش بیماری ویروس کرونا، برگزاری جشن نوروز ۱۳۹۹ را لغو کرده است.

مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ بلخ می‌گویند اگرچه برای برگزاری جشن نوروز آمادگی کامل گرفته شده، اما به دستور ریاست جمهوری جشن جهانی نوروز در بلخ برگزار نمی‌شود.

عطامحمد ساهو، معاون این اداره امروز دوشنبه (۲۶ حوت) به رادیو آزادی گفت که برای جلوگیری از شیوع بیشتر کووید -۱۹ دولت افغانستان تصمیم گرفته تا این مراسم ملغی شود.

ساهو گفت: "واقعات مثبت بیماری کرونا در کشور رو به افزایش است و دولت افغانستان تصمیم گرفت تا از تجمعات بزرگ که باعث انتقال این ویروس به افراد بیشتر می‌شود جلوگیر کند. مراسم نوروز ملغی اعلام شده است."

تا اکنون در سرتاسر افغانستان ۲۱ مورد ابتلا به کووید-۱۹ ثبت شده که یک مورد آن در بلخ است.

مسئولان اداره صحت عامه بلخ نیز از حضور مردم در همایش‌های بزرگ و احتمال انتشار ویروس کرونا نگران هستند.

امین شیرپور، مسئول مرکز اختصاصی درمان کووید -۱۹ در بلخ به رادیو آزادی گفت که مردم باید از حضور در نشست‌های گروهی، محلات مزدحم و تجمعات فرهنگی خودداری و توصیه‌های صحی را رعایت کنند.

او گفت:‌ "خوب است که مردم به جشن نوروز و همه مراسم مربوط به آن شرکت نکنند. وضعیت نگران‌کننده است. یک فرد می‌تواند باعث انتقال ویروس به بیشتر از ۲۰ نفر شود. بنابرین، لازم است تا فاصله میان افراد در چنین تجمعات حفظ شود."

با آنکه تجلیل از مراسم نوروز در بلخ رسماً توسط دولت افغانستان ملغی اعلام شده، اما شهر مزارشریف شاهد حضور هزاران مهمان و زارعان از سایر ولایت‌های کشور است.

آنان توقع دارند با وجودیکه مراسم نوروز برگزار نخواهد شد، اما باید برای شان در صحن روضه منسوب به حضرت علی (مسجد آبی) جایی‌که همه ساله این جشن برپا می‌شود، اجازه حضور داده شود.

خالد بارکزی از کندهار برای تجلیل از نوروز به بلخ آمده است.

او گفت: "ما این همه راه را آمدیم تا در مراسم نوروز شرکت کنیم. اما این جشن لغو شده است. خیلی بد شد، امید داریم که حداقل برای ما در روضه مبارک اجازه بدهند تا خود ما میله بگیریم."

صمیم عصیان از ولایت کابل بخاطر این مراسم به بلخ سفر کرده است، وی افزود: "خوب می‌شد که تدابیر گرفته می‌شد و برای ما اجازه بدهند تا در مراسم نوروز شرکت کنیم. اما وقتی امکانات نیست که جلو شیوع این بیماری گرفته شود. مشکل نیست که از آن تجلیل نمی‌کنند."

نگرانی از انتشار ویروس کرونا نه تنها جشن نوروز، بلکه مسابقات ورزشی، فرهنگی و همچنین فعالیت میدان هوایی بلخ هم متوقف شده است. بیشتر همسایه‌های افغانستان نیز مرزهای مشترک خود با افغانستان را به همین دلیل مسدود کرده اند.

XS
SM
MD
LG