لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

متهمان حملات تروریستی سال ۲۰۱۵ فرانسه محاکمه می‌شوند


آرشیف، یکی از متهمان حملات هم‌آهنگ تروریستی سال ۲۰۱۵ فرانسه
آرشیف، یکی از متهمان حملات هم‌آهنگ تروریستی سال ۲۰۱۵ فرانسه

سارنوالان می‌گویند، قضات فرانسوی دستور محاکمۀ ۲۰ فرد در رابطه با حملات هم آهنگ شده سال ۲۰۱۵ در پاریس را داده اند، حملاتی که در آن ۱۳۰ تن کشته شده بودند. این افراد شامل سلاح عبدالسلام یگانه متهم است که هنوز زنده می‌باشد.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که محققان تحقیقات گسترده خود را در مورد حملات تروریستی پاریس که مسئولیت آنرا گروه دولت اسلامی یا داعش به دوش گرفته بود، نهایی ساخته اند.

تاریح محاکمه که قرار است در آن ۱۷۶۵ مدعی به شمول اقارب قربانیان شرکت کنند، اعلان نشده است.

حمله کنندگان دخیل در حملات سال ۲۰۱۵ در پاریس یا با انفجار واسکت‌های منفجره‌شان کشته شدند یا از سوی پولیس از پا درآمدند، تنها سلاح عبدالسلام زنده ماند که ۴ ماه بعد ازین حملات در بلجیم دستگیر شد.

عبدالسلام از همکاری با محقیقان خودداری کرده و در سلول انفرادی به سر می‌برد.

سارنوالان ضد تروریزم در ماه نومبر سال گذشته ۱۴ تن را که فعلاً در زندان اند یا تحت نظارت قرار دارند و شش تن دیگر را که در سطح بین‌المللی مورد پی‌گرد می‌باشند به دخالت در این حملات متهم کردند.

ولی گمان می‌رود حداقل سه تن ازین‌ها حال زنده نیستند به شمول اسامه عطار یک بلجیمی مراکشی اصل که گمان می‌رود از شهر رقه مرکز خلافت پیشین خودخوانده داعش در سوریه، حملات پاریس را طراحی کرده بود.

گزارش شده است که عطار در اوایل سال ۲۰۱۸ کشته شده است ولی این خبر رسماً تأیید نشده است.

افراد دیگر متهم اند که در بخش تمویل و سازماندهی این حملات نقش داشته و حمله کنندگان را در فرار شان کمک کرده‌اند.

این تندروان متهم اند که حملۀ سال ۲۰۱۶ بر میدان هوایی بروکسل که در آن ۳۲ تن کشته شدند را نیز انجام داده اند.

در حملات هم آهنگ شده تروریستی پاریس در سال ۲۰۱۵ که بر یک ستدیوم ورزشی در جریان مسابقه فوتبال، در چندین بار و رستورانت و در داخل یک سالون کنسرت رخ داد ۱۳۰ تن کشته شده بودند.

XS
SM
MD
LG