لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

رحمت‌الله نبیل:‌ در شمال افغانستان سلاح توزیع می‌شود


رحمت‌الله نبیل، یکی از نامزدان ریاست جمهوری پیشین
رحمت‌الله نبیل، یکی از نامزدان ریاست جمهوری پیشین

رحمت‌الله نبیل، یکی از نامزدان ریاست جمهوری پیشین امروز دوشنبه (۲۶ حوت) در نشست خبری‌یی در کابل با نگرانی از بحران سیاسی کنونی گفت که در گفت‌وگوهای صلح یک مثلث به میان آمده است و هر گروه می‌خواهد که روند صلح را در گرو خود گیرد.

به گفتۀ آقای نبیل، هیچ طرف دخیل در روند صلح صادق نیست و حکومت هم مشروعیتی ندارد تا از تمام مردم افغانستان در گفت‌وگوهای صلح نمایندگی کند.

وی می‌افزاید توافق صلح با گروه طالبان با یکی از طرف‌ها سبب ناکامی روند صلح خواهد شد.

آقای نبیل در این نشست گفت که در شمال کشور و برخی ولایت‌های دیگر سلاح توزیع می‌شود.

او افزود: "در شمال برخی‌ها بخاطری سلاح توزیع می‌کنند که گویا در حق‌شان بی‌عدالتی شده است. اگر چنین اقداماتی صورت می‌گیرد، این پالیسی یک تیم انتخاباتی نیست. در چهل سال جنگ گذشته در خانۀ هر کس اسلحه است. شاید حلقات خارجی و شاید فرماندهان محلی و حلقات خارجی دست دارند، اما برای تان گفته می‌توانم که سلاح توزیع می‌شود و توزیع شده است."

به گفتۀ آقای نبیل، اگر تمام سیاسیون و طرف‌ها در گفت‌وگوهای صلح متحد نشوند، روند صلح ناکام خواهد شد و اختلافات درونی سبب خواهد شد که برخی گروه‌های نیابتی از سوی کشورهای همسایه به حمایت از جریان‌ها و اقوام مختلف وارد جنگ شوند.

اما نور رحمان اخلاقی، عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی توزیع سلاح از سوی تیم حامی عبدالله عبدالله، مدعی پیروزی انتخابات ریاست جمهوری را رد می‌کند.

آقای اخلاقی امروز دوشنبه (۲۶ حوت) به رادیو آزادی گفت که امیدوار است آن چه که وی لجاجت تیم مقابل عنوان می‌کند، وضعیت را به سوی توزیع سلاح نبرد.

"ما اطلاعی در این باره نداریم. امیداور هستیم که لجاجت تیم متقلب وضعیت را به همین سمت نبرد."

نهادهای امنیتی از جمله وزارت داخلۀ افغانستان و دفتر شورای امنیت ملی در بارۀ این ادعای آقای نبیل حاضر به اظهار نظر نشدند.

XS
SM
MD
LG