لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

جزئیات وضعیت پیش‌آمده از اثر کرونا در افغانستان؛ چین کمک تجهیزاتی می‌کند


دیدار محمد اشرف غنی با سفیر چین
دیدار محمد اشرف غنی با سفیر چین

در حالی‌که وایروس کرونا در افغانستان رو به افزایش نهاده، چین آمادگی نشان داده که با افغانستان برای جلوگیری از گسترش این وایروس همکاری می‌کند.

سفیر چین در کابل روز دوشنبه در دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی در ارگ گفت، فهرستی از نیازمندی‌های افغانستان را برای جلوگیری از وایروس کرونا از وزارت خارجۀ این کشور دریافت کرده و آن‌ها تلاش می‌کنند تا به زودی این نیازمندی‌ها را فراهم سازند.

شمار مبتلایان به وایروس کرونا، حالا در افغانستان افزایش یافته و به ۲۲ تن رسیده‌است.

آخرین واقعۀ مثبت، روز دوشنبه (۲۶ حوت) در ولایت غربی هرات ثبت شد.

در عین روز، مقام‌ها گفتند که ۳۸ تن از قرنطین در شفاخانۀ هرات فرار کرده‌اند.

یکی از آن‌ها به وایروس کرونا مبتلا بود و نتیجۀ ۳۷ تن دیگر تا حالا منفی گفته شده‌است.

داکتر محمد ناصر فوشنجی مسئول صحی ولایت‌ها در وزارت صحت عامۀ افغانستان به خبرنگار رادیو آزادی در هرات گفته است که آن‌ها نتایج معاینات را پس از فرار ۳۸ تن دریافت کردند.

آقای فوشنجی این گزارش‌ها را رد کرد که گویا در قرنطین، با افراد مشکوک برخورد نادرست شده و یا هم در آن‌جا سهولت‌های کافی وجود ندارد.

آقای فوشنجی گفت: "عرضه خدمات صحی به خوبی پیش می‌رود. هیئتی‌که از کابل آمده همه را بررسی کرده‌است. مشکلی برای مریضان وجود ندارد. داکتران مهربان‌تر از هر زمان دیگر استند، زیرا می‌دانند که مریضان با چگونه وایروسی دست و پنجه نرم می‌کنند."

هرات
هرات

به‌گفتۀ مسئول صحی ولایت‌ها، مشکل بزرگ همین است که تنها یک مرکز تشخیص وایروس کرونا در افغانستان وجود دارد که در کابل است و نتایج معاینات زمان‌گیر می‌شود.

داکتر فوشنجی افزود، وزارت صحت عامۀ افغانستان تلاش می‌کند که سهولت معاینات در ولایت هرات را نیز فراهم کند تا برای فرستادن نمونه‌ها به کابل نیازی نباشد.

به‌گفتۀ این مقام وزارت صحت، ۱۴ تن که شماری از افراد مصاب به وایروس کرونا هم در میان‌شان شامل بودند، نخواستند روز دوشنبه (۲۶ حوت) از شفاخانه هرات فرار کنند و در حال حاضر تحت مراقبت قرار دارند.

او فرار ۳۸ تن را بی‌تفاوتی آن‌ها در برابر وایروس کرونا دانست و از مردم خواست که این وایروس را برای حفاظت جان خود و نزدیکان‌شان جدی بگیرند.

هرات با ایران مرز مشترک دارد و ایران در میان سه کشور جهان قرار دارد که بیشترین آسیب کرونا را متحمل شده‌اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

روز دوشنبه ارگ به نقل از رئیس جمهور اشرف غنی نوشت که می‌خواهد تجهیزات طبی برای مبارزه با وایروس کرونا را از بودجه ملی خریداری کند و فهرست این تجهیزات هم آماده شده‌است.

رئیس جمهور غنی این را در دیدار روز دوشنبه‌اش با "وانگ یو" سفیر چین در کابل گفته است. به‌گفتۀ آقای غنی افغانستان می‌خواهد با استفاده از تجربۀ چین، برای ساختن کلینیک‌های بیماران کرونا به صورت فوری اقدام کند.

رئیس جمهور افغانستان همچنان خواسته که داکتران و متخصصان چینایی از طریق کنفرانس‌های ویدیویی، تجارب‌شان در مورد این وایروس را با افغانستان شریک کنند.

در خبرنامۀ ارگ آمده‌است، سفیر چین در دیدار دیروز گفت که فهرستی از نیازمندی‌های افغانستان را برای جلوگیری از وایروس کرونا از وزارت خارجۀ این کشور دریافت کرده و آن‌ها تلاش می‌کنند که به زودی این نیازمندی‌ها را فراهم کنند.

این دیپلومات چین گفته که به زودی پروازها از کابل به ارومچی از سر گرفته خواهد شد و به این ترتیب تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با وایروس کرونا، به افغانستان منتقل خواهد شد.

همزمان با این، شیوع و گسترش ویروس کرونا، نگرانی‌های مردم را بیشتر کرده و نرخ مواد مصرفی را بالا برده‌است.

وزارت داخلۀ افغانستان هشدار می‌دهد که با احتکار کننده‌ها برخورد جدی قانونی صورت می‌شود.

خبرنگاران رادیو آزادی از مناطق مختلف افغانستان گزارش می‌دهند که علاوه بر ناامنی و جنگ، شیوع و گسترش وایروس کرونا برای مردم به نگرانی دیگر مبدل شده‌است.

شماری از آگاهان مسایل صحی نگران استند که کمبود وسایل معاینات کرونا، سیستم صحی ضعیف و سایر چالش‌ها شاید مبارزۀ حکومت افغانستان با این وایروس را با مشکل روبه‌رو کند.

XS
SM
MD
LG