لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

نیویارک تایمز: کرونا جنگ و صلح افغانستان را پیچیده ساخته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • ستارز اند سترایپس

روزنامه ستارز اند سترایپس مطلبی را در مورد احتمال ابتلای شماری زیادی از نیروهای خارجی به ویروس کرونا در افغانستان نشر کرده که در آن به نقل از نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا آمده‌است، با آن‌که تا روز یک‌شنبه کدام مورد مثبت وایروس کرونا در میان سربازان خارجی مستقر در افغانستان ثبت نشده، اما جاهای قرنطین به‌خاطر احتمال ابتلا به این وایروس ایجاد شده‌است.

روزنامه در ادامه می‌نویسد که نیروهای ائتلاف به رهبری ناتو با نشر بیانیه‌ای گفته که مرکزهای صحی نظامی در افغانستان آمادگی کامل دارند که در صورت قرنطین سربازان، اقدام‌های عملی را روی دست گیرند.

به نوشته ستارز اند سترایپس با آن‌که در بیانیه‌ای یاد شده گفته نشده که در حال حاضر به چی تعداد از سربازان خارجی بنابر احتمال ابتلا به وایروس کرونا در قرنطین به سر می‌برند؟ اما نیروهای ائتلاف به‌رهبری ناتو در افغانستان گفته که آن عده از سربازان که گمان می‌رود با خطر ابتلا به این وایروس روبه‌رو اند یا علایم داشتن زکام در آن‌ها دیده می‌شود از خدمات صحی همین مرکزها استفاده می‌کنند.

بر اساس بیانیه ناتو، آن‌عده از سربازان امریکایی‌که علایم ابتلا به وایروس کرونا در آن‌ها مشاهده شده نمونه یا سمپل‌های از آن‌ها برای معاینه طبی به مرکز صحی "لاندستول" به جرمنی فرستاده می‌شود.

روزنامه ستارز اند سترایپس در ادامه نوشته است که اعضای کانگرس ایالات متحده هفته پیش با ابراز نگرانی گفتند در حالی‌که وایروس کرونا به مثابه "اپیدمی" یا "وبا" در سطح جهان شناسایی شد، نیروهای این کشور مستقر در افغانستان در برابر این وایروس به‌گونه مناسب مصون نیستند.

قابل یادآوریست که شمار افراد مبتلا به وایروس کرونا در افغانستان به بیش از ۲۰ تن افزایش یافته که بیشتر این افراد در این اواخر از ایران به افغانستان برگشته‌اند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز هم در مورد خطر گسترش وایروس کرونا در افغانستان پرداخته و مطلبی را زیر عنوان این نوشته که "وایروس کرونا در افغانستان جنگ و صلح افغانستان را پیچیده ساخته".

نیویارک تایمز در این مطلب نوشته، ایران که در همسایگی افغانستان است و پس از چین بیش از هر کشور دیگر به‌خاطر شیوع این وایروس متضرر شده همه روزه هزارها افغان را اجازه می‌دهد تا با گذشت از مرزهای این کشور داخل افغانستان شوند این درحالیست که افغانستان از ایران می‌خواهد تا مرزهایش با این کشور را مسدود کند.

نخستین مورد مثبت کرونا در افغانستان چند هفته پیش در هرات ثبت شد که فرد مبتلا به آن از شهر قم ایران برگشته بود و بیشتر موارد مثبت اخیر هم در کسانی ثبت شده که از ایران به افغانستان برگشته‌اند.

  • نشنل انترست

نشریه نشنل انترست در مورد امضای توافق‌نامه میان ایالات متحده و گروه طالبان پرداخته و نوشته‌است که دو طرف در ۲۹ ماه فبروی توافق‌نامه را در دوحه پاتخت قطر با این امیدواری امضاء کردند که گام نخست به‌سوی پایان جنگ و تأمین صلح و ثبات در افغانستان باشد.

روزنامه در بخشی از این مطلب نوشته است، در صورتی‌که ایالات متحده تصمیم بگیرد که بدون در نظرداشت شرایط افغانستان نیروهایش را به گونه کامل از افغانستان خارج کند، طالبان برای تحمیل کردن قدرت در این کشور دست باز خواهند داشت.

بر اساس نوشته نشریه نشنل انترست، در این صورت خلای در افغانستان به میان خواهد آمد که به گمان اغلب قدرت‌های منطقه‌یی مانند چین، پاکستان و روسیه آن را پُر خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG