لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

جمهوری‌خواهان: چین اطلاعات نادرست در مورد منشا کرونا نشر کرده‌است


سنای امریکا
سنای امریکا

برخی از سناتوران جمهوری‌خواه، چین را به پخش اطلاعات نادرست در مورد منشاء ویروس کرونا متهم کرده‌اند.

آنان گفته اند که چین به‌خاطر سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت شیوع ویروس اطلاعات نادرست پخش کرده‌است.

سناتوران جمهوری‌خواه از کمیتۀ روابط خارجی سنای ایالات متحده گفته‌اند که مقام‌های حزب کمونیست چین و رسانۀ دولتی این کشور در حال پخش اتهام‌های هستند که اردوی امریکا ویروس را به ووهان چین آورده. ویروس برای نخستین بار در ماه دسمبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین پدید آمد.

چهار سناتور جمهوری‌خواه؛ جیم ریش، جان باراسو، مارکو روبیو و کوری گاردنر در بیانیۀ دوشنبه (۱۶ مارچ) گفتند: اطلاعات نادرست حزب کمونیست چین نشان می‌دهد که این حزب همواره حیثیت خود را نسبت به خوبی جامعۀ جهانی اولویت می‌دهد.

جیم ریش رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا
جیم ریش رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا

جیم ریش رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده است.

به اساس گزارش، چین در اوایل ماه دسمبر می‌دانست که ویروس کرونای جدید کشنده و به سرعت در حال گسترش است، اما این کشور صدای داکتران و روزنامه‌نگاران را خاموش کرد.

حتی پس از آشکار شدن خبر، حزب کمونیست چین، سفر اعضای سازمان صحی جهان به هدف بررسی و مطالعۀ بیماری را برای چند هفته به تأخیر انداخت.

سناتوران جمهوری‌خواه در نامۀ خود گفتند: "این سوء اقدامات به وضعیت جدی‌که امروز کل جهان با آن روبه‌رو است منتج شد."

ویروس کرونا بیش از ۱۸۱۰۰۰ نفر را در سطح جهان مبتلا کرده‌است، از جمله بیش از ۱۰۰ نفر در خارج از چین به آن مبتلا شده‌اند.

واکنش اولیه حزب کمونیست چین به شیوع این بیماری باعث خشم مردم چین هم شده و شیوع ویروس اکنون به بزرگترین چالش برای مشروعیتش مبدل شده‌است.

مردی با ماسک در کنار نقاشی نشان حزب کمونیست چین
مردی با ماسک در کنار نقاشی نشان حزب کمونیست چین

حزب کمونیست چین برای فرو نشاندن خشم مردم از طریق قصه پردازی در باره قهرمانی در نبرد با ویروس، به تبلیغات روی آورده است.

انتقاد از جانب چهار سناتور جمهوری‌خواه در حالی است که چین از جمهوری‌خواهان انتقاد کرده‌است. مقام‌های چین، جمهوری‌خواهان را به سیاسی کردن همه‌گیری ویروس کرونا متهم کرده و گفته اند که آنان از ویروس کرونا به نام‌های "ویروس کرونای چینی" یا "ویروس کرونای ووهان" یاد کرد‌ اند.

"کیون مکارتی" عضو حزب جمهوری‌خواه از ایالت کالیفورنیا در پیام‌های تویتری خود از اصطلاح "کرونا ویروس چینی" استفاده کرده و مایک پومپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده از حزب جمهوری‌خواه هم آن را "ویروس کرونای ووهان" گفته است.

سازمان صحی جهان ماه گذشته به حکومت‌ها و سازمان‌های رسانه‌ای گفت که از استفادۀ اصطلاحات مانند ویروس ووهان، ویروس چینی و ویروس آسیایی خودداری کنند.

"تید لیو" عضو حزب دموکرات از کالیفورنیا هم اوائل ماه روان از همکاران جمهوری‌خواهان خود به‌خاطر استفاده از اصطلاح "کرونا ویروس چینی" انتقاد کرد و گفت: "این به همان اندازه احمقانه است که گفته شود: "ویروس کرونای ایتالیایی".

XS
SM
MD
LG