لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

هراس زندانیان پلچرخی از شیوع ویروس کرونا


زندان پلچرخی
زندان پلچرخی

شماری از زندانیان در زندان پلچرخی کابل می‌گویند هیچ‌گونه تدابیر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این زندان گرفته نشده‌است.

شماری از زندانیان امروز سه‌شنبه «۲۷ حوت ۱۳۹۸» در صحبت تلفونی با رادیو آزادی گفتند که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هیچ‌گونه تدابیر در این زندان گرفته نشده‌است.

دو تن از این زندانیان که نمی‌خواهند نام‌های‌شان گرفته شود به رادیو آزادی گفتند: "وضعیت زندانیان در زندان پلچرخی بسیار بد است. خبرها در باره ویروس کرونا از ما پنهان نگهداشته می‌شوند، تنها یک شفاخانه این‌جا موجود است که هیچ‌گونه وسایل درمان و وقایه ندارد. این‌جا دوا پاشی نمی‌شود ما در این‌جا با مشکلات فراوان روبه‌رو هستیم."

آرشیف، یکی از زندانی‌ها در زندان پلچرخی
آرشیف، یکی از زندانی‌ها در زندان پلچرخی

"همانگونه که مردم در بیرون از این زندان از ویروس کرونا ترس دارند، ما نیز نگران هستیم، اما این‌جا هیچ‌گونه تدابیر وجود ندارد، شما می‌دانید که زندان بسیار جای کوچک و تنگ است. این‌جا که شمار زیادی از افراد زندانی هستند و فاصله زیستی رعایت نمی‌شود و امکان پخش ویروس و انتقال آن از یکی به دیگر بسیار وجود دارد."

این زندانیان می‌گویند چند تن از زندانیان مشکوک مبتلا به ویروس کرونا هستند، اما امکانات تشخیص در این زندان وجود ندارد و بهای مواد خوراکی هم در زندان بلند رفته است.

به‌گفته این زندانیان ویروس کرونا از سربازان و افرادی به آنان قابل انتقال است که به ملاقات آنان می‌آیند.

تصویر فرستاده شده از سوی مسؤلین زندان پلچرخی در مورد معاینه زندانیان به‌خاطر تشخیص افراد مشکوک به ویروس کرونا
تصویر فرستاده شده از سوی مسؤلین زندان پلچرخی در مورد معاینه زندانیان به‌خاطر تشخیص افراد مشکوک به ویروس کرونا

از سویی هم عبادالله کریمی سخنگوی ریاست محابس و توقیف خانه‌های افغانستان روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، تدابیر جدی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در هماهنگی با وزارت صحت عامه گرفته شده‌است.

او گفت: "برای جلوگیری از ویروس کرونا در هماهنگی با وزارت صحت و امور تنظیم زندان‌ها تدابیر لازم وقایوی اتخاذ شده‌است. دید و بازدید زندانیان با اعضای خانواده‌های‌شان هم منع قرار داده شده، هیچ‌کسی اجازه رفتن به زندان را ندارد و در تمامی زندان‌ها کارمندان وزارت صحت حضور دارند."

با این حال وزارت دفاع افغانستان که مسئولیت زندان بگرام را به دوش دارد، می‌گوید در این زندان و سایر قول اردوها، تدابیر وقایوی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده‌است.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت گفت: "وزارت دفاع افغانستان نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در تمامی قول اردوها، قرارگاه‌ها، ادارات و زندان‌ها و به‌خصوص زندان بگرام تدابیر وقایوی روی دست گرفته و به مردم در زمینه اطمینان کامل می‌دهد."

نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در ولایت هرات ثبت شد.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید تا کنون ۲۲ مورد مثبت این ویروس در کشور ثبت شده و اکثر این مبتلایان کسانی اند که از ایران به افغانستان باز گشته اند.

XS
SM
MD
LG