لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

'خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان ۲۱درصد افزایش یافته است'


آرشیف
آرشیف

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که در سال جاری خورشیدی میزان خشونت با خبرنگاران ۲۱ درصد افزایش یافته است.

مسئولان این مرکز می‌گویند که تلفات خبرنگاران در سال جاری خورشیدی کاهش یافته است.

احمد قریشی، رئیس این مرکز امروز سه‌شنبه (۲۷ حوت) در نشستی به مناست روز ملی خبرنگاران در کابل با انتشار گزارش سالانه این مرکز گفت که امسال ۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در رویدادهای تروریستی و جنایی کشته شدند:"بر اساس آمار ما، ۵ کارمند رسانه‌ای کشته شدند که ۳ تن خبرنگاران، یک تن کارمند تخنیکی و یک تن دیگر کارمندان امنیتی رسانه‌ها بودند. همچنین ۲۲ تن دیگر زخمی شدند."

به گفته وی، در این سال ۲۸ مورد تهدید، ۳۲ مورد توهین، ۱۱ مورد اختطاف، ۸ مورد بازداشت، ۶ مورد لت‌وکوب و همچنین ۴ مورد حمله از سوی مخالفان مسلح بر خبرنگاران و رسانه‌ها ثبت شده است.

مسئولان این مرکز می‌گویند که از ۲۸ مورد تهدید علیۀ خبرنگاران، در ۸ مورد آن مقام‌های دولتی، در ۶ مورد افراد ناشناس، در ۵ مورد طالبان، در ۵ مورد دیگر زورمندان و در ۴ مورد دیگر پولیس متهم هستند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در این نشست گفت که کمیتۀ مشترک حکومت و رسانه‌ها ایجاد شده که با برگزاری نشستی در آیندۀ نزدیک این موردها را بررسی می‌کند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان

مرکز خبرنگاران افغانستان همچنین در این نشست، از ۱۱ خبرنگار به عنوان خبرنگاران برتر، تقدیر کرد.

در میان این خبرنگاران، شاهپور صابر، خبرنگار رادیو آزادی در هرات و منصور خسرو، خبرنگار رادیو آزادی در غور نیز هستند.

تقدیر نامه اهدا شده به شاهپور صابر خبرنگار رادیو آزادی در هرات
تقدیر نامه اهدا شده به شاهپور صابر خبرنگار رادیو آزادی در هرات

شاهپور صابر، خبرنگار رادیوی آزادی در هرات گفت: "این تنها موفقیت من نه بلکه از تمام همکارانم در کابل و پراگ است که به گونۀ گروهی کار می‌کنیم. این گونه اقدامات مرا تشویق می‌کند تا به صدای مردمی رسیدگی کنم که در نقاط مختلف با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند."

ذبیح‌الله غازی، خبرنگار صدای آشنا در شرق افغانستان که نیز تقدیرنامه به دست آورده، گفت که این اقدامات او را تشویق می‌کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید این خبرنگاران را از میان خبرنگاران ۷۰ رسانه انتخاب کرده‌ و این روند از ۷ سال به این‌سو ادامه دارد.

لیاقت لایق، خبرنگار روزنامۀ اطلاعات روز عنوان "خبرنگار سال" را از سوی این مرکز گرفت.

XS
SM
MD
LG