لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

وال استریت ژورنال: 'نزاع سیاسی در افغانستان، توافقنامه صلح را به‌خطر مواجه کرده'


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • وال استریت ژورنال

روزنامه وال استریت ژورنال درباره نزاع سیاسی برسر ریاست جمهوری در افغانستان مطلبی نشر کرده و نوشته که این جنجال توافقنامه صلح میان امریکا وطالبان را به‌خطر مواجه کرده است.

روزنامه به‌همکاری پر فراز و نشیب رئیس جمهور غنی و رئیس پیشین اجرائیه عبدالله عبدالله در دوران پنج‌سال حکومت وحدت ملی اشاره نموده می‌نویسد که اکنون هر دوی آن‌ها جداگانه تاکید می‌کنند که نماینده واقعی مردم اند.

وال استریت ژورنال می‌نویسد که رئیس جمهور غنی بر ادارات حکومتی، اردو و روابط خارجی کشور تسلط کامل دارد و آقای عبدالله در قصر خود در نزدیکی ریاست جمهوری یک جزیره اوپوزیسیون ایجاد کرده است.

روزنامه از قول بارنیت روبین یک مشاور پیشین وزارت خارجه امریکا می‌نویسد که:"بن‌بست سیاسی کنونی یک خطر بالقوه برای افغانستان است."

آقای روبین که در حال حاضر مرکز همکاری بین‌المللی در نیویارک را رهبری می‌کند به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است: "وضعیت فعلی نشان می‌دهد که قانون اساسی افغانستان در یکی از اساسی‌ترین مهام خود که مشروعیت بخشیدن به دولت و سرقوماندان اعلای اردو می‌باشد کوتاه آمده است."

روزنانه به تاخیر گفتگوی بین‌الافغانی که قرار بود هفته گذشته آغاز شود نیز اشاره نموده از اختلافات در مورد رهایی زندانیان طالبان و تشکیل هیئت مذاکره‌کننده با آنها یاد‌آوری می‌کند.

نویسنده می‌افزاید که طالبان در جریان این خلای سیاسی به حملات خود به‌نیروهای افغان ادامه داده اند.

وال استریت ژورنال از قول تمیم عاصی رئیس انستیتیوت مطالعات جنگ و صلح در کابل می‌نویسد که: "دوام نزاع سیاسی در پایتخت فرصت خاتمه بخشیدن به جنگ هژده ساله با طالبان در افغانستان را تهدید می‌کند."

  • دیجیتل ژورنال

نشریه دیجیتل ژورنال که از کانادا نشر می‌شود درباه رها نشدن زندانیان طالب از سوی حکومت یک تبصره نشر کرده است.

نویسنده می‌نویسد: "حکومت افغانستان که توافقنامه امریکا و طالبان را امضا نکرده استدلال می‌کند که امریکا حق تقاضای آزادی این زندانیاناز کابل را ندارد."

نشریه می‌افزاید بعد ازاین‌که حکومت‌افغانستان درخواست آزاد ساختن دسته‌جمعی ۵ هزار زندانی طالبان را رد کرد، آن‌ها کاهش خشونت را خاتمه بخشیده حملات خود بر نیروهای افغان را از سرگرفته اند.

ولی به‌نوشته نشریه طالبان هنوز هم از حملات بر نیروهای خارجی خودداری می‌کنند.

دیجیتل ژورنال می‌افزاید که رئیس جمهور غنی متعهد آزاد ساختن تدریجی زندانیان طالب شده است ولی طالبان چنین رهایی را نمی‌پذیرند.

نویسنده می‌افزاید که حکومت افغانستان ظاهراً می‌خواهد که روی لیست اسامی طالبانی‌که رهایی آنها تقاضا شده بیشتر غور و بررسی کند، تاخود مطمین شود افرادی که رها کرده می‌شوند دوباره به جنگ برنگردند.

نشریه می‌نویسد که این تاخیر پروسه صلح را تهدید می‌کند و رئیس جمهور غنی برای امریکا دشوار ساخته تا همه تعهدات خود به طالبان را جامه عمل بپوشاند.

XS
SM
MD
LG