لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

یک نویسنده افغان و همسرش در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند


یعقوب یسنا با چهار دخترش
یعقوب یسنا با چهار دخترش

یعقوب یسنا نویسنده‌ افغانستان با همسرش اورانوس در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

او می‌گوید ۹ روز پیش نشانه‌های این بیماری را در خود دید و به بیمارستان رفت، اما به دلیل تمام شدن زمان بیمه‌اش، توجه چندانی به او نشد.

آقای یسنا سه سال پیش برای تحصیل در دوره دکترا به ایران رفت.

آقای یسنا در یک پیام صوتی که به رادیو آزادی فرستاده گفته است که پس از ابتلا به این ویروس، احساس درد در عضلات، تب شدید می‌کرد و با همسرش به بیمارستان رفت. اما به دلیل پایان یافتن زمان بیمه‌اش، توجه چندانی به او نشد.

آقای یسنا در پیام گفته است: "پریروز به بیمارستان مخصوص کرونا مراجعه کردیم. بیمه من تمام بود. از من هیچ‌گونه معاینه‌ای انجام ندادند، ولی از همسرم انجام دادند و عکس گرفتند. سیتی اسکن انجام دادند. در نتیجه‌ آن مشاهده ‌شد و گفتند که اگر مشکل پیش‌زمینه و تکلیف نفس‌تنگی ندارید، خانه بروید و مایعات گرم بنوشید. گفتند در صورتی که جدی شد، می‌توانید بیایید، اما کارشان نادرست بود. باید حتی به عنوان مشکوک باید از من معاینات می‌گرفتند و مرا تحت مراقبت قرار می‌دادند."

آقای یسنا می‌افزاید که اکنون وضعیتش نسبت به چند روز پیش بهبود یافته‌است و در قرنطینه خانگی به سر می‌برد. آقای یسنا چهار دختر دارد که آن‌ها نیز با او و همسرش یکجا زندگی می‌کنند.

او می‌گوید اکنون تب عادی دارد و احساس درد نمی‌کند، تنها در وقت خواب دچار نفس تنگی می‌شود.

او می‌افزاید که این ویروس را نباید دست‌کم گرفت، اما نباید نگران بود.

با این حال عبدالباسط انصاری مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین امروز چهارشنبه (۲۸ حوت) به رادیو آزادی گفت مهاجرانی که نشانه‌های بیماری کرونا داشته باشند، می‌توانند به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

او افزود: "در این مورد چون دلایل متفاوتی است. بعضی عملکردها متفاوت است. می‌شود که ما با اتشه‌های خود در این مورد صحبت کنیم. هر هموطن ما که با این مشکل مواجه می‌شود، آن‌ها وارد اقدام شوند و همکاری بیشتر داشته باشند تا مشکل هموطنان ما از این ناحیه حل شود. انشاءالله که در گام بعدی وزارت مهاجرین در عرصه اقدام خواهد کرد."

آقای انصاری، افزود روزانه ۵ تا ۱۰ هزار مهاجر از ایران به افغانستان بازمی‌گردند.

براساس آمارها حدود ۲ میلیون مهاجر افغان در ایران به سر می‌برند. حالا مشخص نیست که چه تعداد آن‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وزارت امور مهاجرین افغانستان اعلام کرده که ۱۰ مهاجر افغان در ایران در اثر ابتلا به این بیماری جان داده‌اند.

براساس آمار رسمی، تا حال ۲۲ نفر در داخل افغانستان به این بیماری مبتلا شده‌اند که همه آن‌ها از ایران بازگشته اند.

مهناز نوری

XS
SM
MD
LG