لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

امریکا:حکومت‌های موازی برای مردم افغانستان زیانبار اند


امریکا یک بار دیگر تأکید کرد که رهبران افغانستان باید به تفاهم برسند.
امریکا یک بار دیگر تأکید کرد که رهبران افغانستان باید به تفاهم برسند.

وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید که حکومت‌های موازی برای مردم افغانستان را زیانبار اند.

امریکا یک بار دیگر تأکید کرد که رهبران افغانستان (رئیس جمهور محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله) باید به تفاهم برسند.

وزارت خارجۀ امریکا به نقل از الیس ویلز، سرپرست معاون این وزارت برای جنوب آسیا در صفحۀ توییتراش نوشته است که "حکومت‌های موازی به مردم افغانستان زیان می‌رساند، رهبران افغان باید وحدت ملی را حفظ کنند و بحران به‌میان آمده بر سر حاکمیت را به پایان برسانند."

در کنار این زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در توییتر خود نوشته است: "زمان آن رسیده که افغانان مصلحت نموده و با کنار گذاشتن اختلافات‌شان بحران سیاسی‌ای‌را حل کنند که از انتخابات و تحلیف دوگانه به‌وجود آمده است."

آقای خلیل‌زاد همچنین نوشته است که این بحران به امنیت ضرر می‌رساند و نیز ویروس کرونا تهدید مرگ‌باری را به‌میان آورده.

وی از افغانان خواسته است که کشور و مردم شان را در اولویت قرار دهند، چون به باور وی موضوع زندگی و مرگ در میان است.

این درحالی‌است که آقای خلیل‌زاد به‌هدف به میان آمدن تفاهم سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله میانجیگری می‌کند.

حاجی دین‌محمد، عضو تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله امروز پنج‌شنبه به رادیوی آزادی گفت که زلمی خلیل‌زاد یک بار دیگر به کابل آمده است و روز پیش با عبدالله عبدالله گفت‌وگو کرده است.​

حاجی دین‌محمد، عضو تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی
حاجی دین‌محمد، عضو تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی

او افزود: "پیش از این صحبت‌هایی که شده این بودند که از راه انتخابات بلکه تا آمدن صلح محمداشرف غنی در جای خود (رئیس جمهور) و عبدالله هم در موقف خود باقی بمانند. عبدالله عبدالله برای موقف خود خواهان ضمانت جهانی شده تا امتیازاتش گرفته نشود. در کل ما به این باور هستیم که یک تفاهم سیاسی به میان آید."

تلاش کردیم در این باره دیدگاه ارگ ریاست جمهوری را نیز داشه باشیم، اما ارگ تا به حال در این باره چیزی به رادیوی آزادی نگفته است.

پیش از این هم شماری از نمایندگان و مقام‌های امریکایی در افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین و عبدرب الرسول سیاف، رهبر جهادی بر جورآمد محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله تأکید کرده بودند.

داوود مایار، آگاه سیاسی به این باور است که اگر هر دو طرف به تفاهم برسند، حکومت موفقی به میان خواهد آمد.

داوود مایار، آگاه سیاسی
داوود مایار، آگاه سیاسی

آقای مایار افزود: "زمانی یک حکومت قوی به‌میان می‌آید که تمام اقشار جامعه از جمله موافقان و مخالفان در آن سهم داشته باشند، چه این در چوکات حکومت باشد و یا در اپوزیسیون. ظاهراً رئیس جمهور غنی به این قانع است که حاکمیت تأمین شود و تمام جهت‌ها در حکومت سهم داشته باشند."

محمداشرف غنی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برندۀ انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان اعلام شده است، اما عبدالله عبدالله رقیب وی نتایج اعلام شده را نمی‌پذیرد و می‌گوید که وی برنده است و خودش را رئیس جمهور حکومت همه‌مشول اعلام کرد. آقای عبدالله و آقای غنی هر دو در یک روز و به گونۀ همزمان مراسم تحلیف انجام دادند.

XS
SM
MD
LG