لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

سکات میلر: 'روند اعزام سربازان امریکایی به‌ افغانستان به‌تأخیر انداخته شده است'


جنرال سکات میلر
جنرال سکات میلر

اردوی امریکا در ادامه اقدامات برای جلوگیری از ویروس کرونا، روند اعزام نیروها به افغانستان را به تأخیر انداخته است.

جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان اعلام کرده که روند اعزام سربازان امریکایی به‌این کشور به‌هدف جلوگیری از ویروس کرونا به‌تأخیر انداخته شده است.

آقای میلر در بیانیۀ به روز پنج‌شنبه ۱۹ ماه مارچ گفت که دورۀ خدمت شماری از سربازانی که اکنون در افغانستان مستقر هستند تمدید خواهد شد.

او افزوده که حدود ۱۵۰۰ سرباز و قراردادی ملکی که به‌تازه‌گی به‌افغانستان رسیدند؛قرنطین شده اند.

این اعلام در حالی صورت می‌گیرد که بر مبنای موافقتنامۀ ایالات متحده و طالبان، روند کاهش شمار سربازان امریکایی در افغانستان آغاز شده است.

این موافقتنامه در ۲۹ ماه فبروری در دوحه پایتخت قطر، امضا شد.

جنرال میلر گفته که اردوی ایالات متحده روِش‌هایی را برای معاینۀ سربازان که به افغانستان فرستاده می‌شوند روی دست گرفته است و حدود ۱۵۰۰ سرباز و پرسونل ملکی که از کشور‌های مختلف هفتۀ گذشته به افغانستان رفته اند در مراکز ویژه به‌سر می‌برند.

آقای میلر می گوید که این افراد بیمار نیستند بلکه به خاطر احتیاط زیاد قرنطین شده اند.
آقای میلر می گوید که این افراد بیمار نیستند بلکه به خاطر احتیاط زیاد قرنطین شده اند.

به گفتۀ وی، بسیاری این افراد تازه به مأموریت نظامی توظیف شده اند و یا از تعطیلات بازگشته اند.

آقای میلر می‌گوید که این افراد بیمار نیستند بلکه به‌خاطر احتیاط زیاد قرنطین شده اند.

شفیق همدم، مشاور پیشین ناتو در افغانستان مقیم امریکا نیز می‌گوید که قرنطین سربازان بخشی از اقدام‌های وقایوی اردوی ایالات متحده است.

آقای همدم در این باره، شام دیروز به رادیو آزادی گفت: "تمام اشخاص و افراد که از کشور‌های که در آنجا خطر ویروس کرونا وجود دارد بازمی‌گردند، تا یک مدتی قرنطین می‌شوند و پس از نظارت و ارزیابی و آزمایش که سالم باشند اجازه می‌یابند به‌کار و خانه هایشان برگردند."

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو گفته که با وجود نگرانی از سرایت ویروس کرونا، ناتو به پیشبرد مأموریت‌های نظامی در افغانستان و دیگر بخش‌های جهان آماده است.

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو

آقای استولتنبرگ که دیروز در شهر بروکسل پایتخت بلجیم صحبت می‌کرد اطمینان داد که تا حال هیچ سرباز ناتو در افغانستان به این ویروس مبتلا نشده است.

او تأکید ورزید که اجرای طرح خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان طبق موافقتنامۀ دوحه ادامه خواهد یافت.

جرمنی به روز سه شنبه این هفته اعلام کرد که سربازان این کشور که به افغانستان می‌روند و یا از آنجا باز می گردند برای ۱۴ روز قرنطین می شوند تا از شیوع ویروس کرونا در اردوی جرمنی جلوگیری صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG