لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان سال ۱۳۹۸ را پر از دست‌آورد می‌دانند


آرشیف
آرشیف

نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان سال ۱۳۹۸ را پر از دست‌آورد می‌دانند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، نیروهای افغانستان در سال ۱۳۹۸ روزانه ۱۰ تا ۲۰ عملیات هوایی و زمینی بر ضد مخالفان مسلح دولت راه‌اندازی کرده اند.

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی با نشر گزارش سالانۀ این وزارت در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده می‌گوید، در جریان عملیات نیروهای امنیتی افغانستان والیان و ولسوالان نام نهاد طالبان و ۱۱ قطعۀ سرخ این گروه به‌شمول فرمانده نخست آنان از بین برده شده اند.

آقای خالد می‌گوید که نیروهای امنیتی در سال ۱۳۹۸ توانستند که ۲۲ منطقۀ استراتژیک طالبان را شناسایی و از این میان، ۱۷ منطقۀ آن را از کنترل طالبان بیرون کنند.

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی
اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی

به گفتۀ وی: "ولسوالی دهنۀ غوری در بغلان، مارجه در هلمند، وردوج، یمگان و کران و منجان در بدخشان، ده یک، خواجه عمری و جغتو در غزنی، درقد، ینگی قلعه، خواجه‌غار و بهارک در تخار و شیرین تگاب و بلچراغ را در فاریاب از وجود طالبان پاکسازی شده اند.

آقای خالد می‌افزاید: "در سال ۱۳۹۸ به طالبان اجازه داده نشد که اراضی تحت کنترل دولت را تحت کنترل در آورد. اما بر عکس نیروهای امنیتی و دفاعی افغان توانستند که ۵۰ درصد خاک را به کنترل خود در آورند. در جریان عملیات خالد به دشمن زیان نظامی و مالی کامل رسید و طالبان را مجبور کرد که در قطر به میز گفت‌وگو بنشینند."

بر بیناد معلومات وزارت دفاع افغانستان، در این سال نیروهای امنیتی افغانستان در ۱۰ ولایت در جنگ بودند. این وزارت همچنان از نابودسازی زندان‌های طالبان در این سال خبر می‌دهد.

سرپرست این وزارت می‌گوید که حدود ۱۰۰۰ زندانی از زندان‌های طالبان رها شدند.

این آمار وزارت دفاع در حالی به نشر می‌رسد که طالبان در سال ۱۳۹۸ به شهرهای پلیخمری، کندز، فراه و بادغیس حمله کردند. افراد طالبان توانستند که خودشان را به دروزاه‌های این شهرها برسانند، اما با آن هم در شمال از مناطق تحت کنترل‌شان عقب رانده شدند.

در همین‌حال، وزارت داخلۀ افغانستان از دست‌آوردهای این وزارت در سال ۱۳۹۸ خبر می‌دهد.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت در پیامی که در پیوند به گزارش سالانۀ وزارت داخله به‌رسانه‌ها فرستاده، می‌گوید که در سال ۱۳۹۸ هجری خورشیدی ۹ ولسوالی از وجود مخالفان مسلح دولت پاکسازی شده است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آقای آرین همچنان می‌گوید، عاملان حدود ۲۰ هزار جرم‌های جنایی به پنجۀ قانون سپرده شدند.

او می‌افزاید: "وزارت داخلۀ افغانستان در سال گذشته با مواد مخدر، جرم‌های جنایی و فساد اداری مبارزۀ جدی کرد. در این میان ۹ ولسوالی از وجود مخالفان مسلح دولت پاکسازی شد. در تلفات پولیس ملی و محلی کاهش قابل ملاحظه‌ای آمده است و همچنان مجرمان ۲ حدود ۲۰ هزار جرم جنایی به پنجۀ قانون سپرده شد. وزارت داخلۀ افغانستان همچنین توانسته که ۷ میلیارد و ۱۹ میلیون افغانستان در هزینه‌هایش صرفه‌جویی کند."

با این وجود تا به حال آمار دقیقی از تلفات نیروهای امنیتی در سال ۱۳۹۸ وجود دارد.

گروه طالبان گزارش‌های نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان در بارۀ دست‌آوردهای این نهادها را رد می‌کند و می‌گوید که این سال برای این گروه سال پر دست‌آوردی بوده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پیامی که به رادیو آزادی فرستاده می‌گوید که این گروه هم در میدان جنگ و هم در میدان سیاسی در سال ۱۳۹۸ دست‌آورد داشته است.

اما با وجود این همه تلفات غیرنظامیان در سال ۱۳۹۸ هنوز هم قابل نگرانی بوده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش سالانه‌اش گفته است که از ۱۸ اسد سال ۱۳۹۸ تا هفدهم عقرب این سال ۶ هزار ۶۵۴ حمله در افغانستان انجام شده است که ۱۳ درصد افزایش را نسبت زمان مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

در گزارش آمده که بیشتر این حملات در شرق و شمال شرق افغانستان انجام شده اند.

پیش از این کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز در ماه میزان سال گذشتۀ هجری شمسی اعلام کرده بود که در شش ماه نخست این سال در نتیجۀ جنگ‌ها و دیگر رویدادها امنیتی ۱۶۱۱ غیرنظامی کشته و ۴۸۷۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.​

XS
SM
MD
LG