لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

نگرانی باشنده‌های کاپیسا از شیوع ویروس کرونا در این ولایت


آرشیف، درجه تب شخصی که از ایران برگشته توسط کارمند صحی در هرات معاینه می‌شود.
آرشیف، درجه تب شخصی که از ایران برگشته توسط کارمند صحی در هرات معاینه می‌شود.

مردم در بالاغیل و قلعه نو دو روستای سرسبز در ولسوالی حصه دوم کوهستان ولایت کاپیسا آغاز سال جدید را همراه با دغدغه های ناشی از نگرانی از ویروس کرونا استقبال کردند.

وضعیت و روحیه مردم در ولایت کاپیسا در حالی غیر عادی به نظر می‌رسد که این ولایت تنها ساحه‌ای در شمال کابل است که در آن واقعه ویروس کرونا به ثبت رسیده است.

تاج محمد و نظام‌الدین از باشندگان این روستا ها می‌گویند نگرانی آن‌ها در روستاها از این رهگذر نسبت به مردم شهر بیشتر است.

تاج محمد گفت که تدابیر نسبت به شهر این جا کمتر است، مردم ماسک و دیگر لوازم کمبود دارند مردم به مواد ضد عفونی ضرورت دارند و اقتصاد مردم آنقدر خوب نیست که خود شان خریداری کنند.

او گفت: "خواست ما از دولت در این بخش این است که به مردم و دواخانه ها ماسک توزیع کنند و اگر امکان توزیع کردن هم نیست باید قیمتش پایین بیاید که مردم بتوانند خریداری کنند تا هنوز در این منطقه کسی به ویروس کرونا مبتلا نشده اما شایعات بسیار زیاد است و مردم نگران استند، حتی در مسجد ختم قران کریم هم گرفته شد ببینیم خواست خداوند چه است."

نظام‌الدین باشنده دیگر کاپیسا گفت: " مردم بسیار نگران اند. خواست مردم قریه از دولت این است که جلو این ویروس خطرناک را بگیرد و نگذارد که به همه جا انتقال پیدا کند."

آرشیف
آرشیف

بلند رفتن قیمت مواد اولیه در بازارهای ولسوالی‌های ولایت کاپیسا یکی دیگر از نگرانی‌های مردم است.

محمد معشوق دکاندار بازار ولسوالی کوهبند این ولایت می‌گوید به دلیل این‌که قیمت مواد اولیه در سطح عمومی بلند رفته است ناگزیر اند که آن‌ها نیز در محلات دور دست با بهای بلند بر مردم به فروش برسانند.

او گفت: "از وقتی‌که ویروس کرونا اینجا آمده نرخ‌های ما بالا رفته، مشتری‌ها از مجبوریت می‌خرند بخاطری‌که غذای اولیه است، و بدون غذای اولیه زندگی کردن مشکل است."

با این حال داکتر محمد شعیب دانش رئیس صحت عامه ولایت کاپیسا به رادیوآزادی گفت برای مبارزه و جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا در این ولایت گام‌های مؤثر برداشته شده اند.

آقای دانش گفت در این اواخر یک واقعه مثبت در ولایت کاپیسا به ثبت رسید اما تیم‌های مدیریت به موقع اقدامات لازم اتخاذ کردند.

به گفته رئیس صحت عامه کاپیسا کسانی که به این ولایت وارد می‌شوند توسط چهار کمیته بررسی می‌شوند.

او افزود: "واقعه مثبت که در ولایت کاپیسا به ثبت رسیده بود صحت مریض خوب است و قابل تشوش نمی‌باشد، ما واقعه های مشکوک داشتیم که خوشبختانه منفی بود، همراه علما و دیگر نهادها صحبت کردیم که در بخش آگاهی عامه ما را همکاری نمایند و ادارات دولتی که در ولایت کاپیسا وجود دارد ضد عفونی ساختیم."

به اساس معلومات منابع مسئول حدود بیش از پنجصد نفر تا حالا از ایران به ولایت کاپیسا برگشته اند که ورود این مهاجرین به محلات شان سبب نگرانی‌ مردم شده است.

اما مسئولین ریاست صحت عامه این ولایت تأکید می‌کنند که در نتیجه پوشش افراد برگشته از ایران از سوی آنان، تا حال هیچ واقعه ویروس کرونا به افراد محل منتقل نشده است.

توصیه‌های معمول صحی

شیوع ویروس کرونای جدید با نام «کووید-۱۹» از ماه دسمبر گذشته (نزدیک به سه ماه پیش) از شهر ووهان چین آغاز شد. برخی توصیه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این وایروس:

دست‌های خود را با آب پاک و مواد شوینده مانند صابون بشویید و بر دفعات شستن‌ دست‌ها بیفزایید.

در صورت در دسترس نبودن صابون، از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

هنگام عطسه و سرفه حتماً دهان خود را بپوشانید؛ اگر دستمالی در دست ندارید، این کار را با حائل کردن بازو انجام دهید و نه کف دست که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد.

از نگهداشتن دستمال‌های استفاده‌شده با خود، خودداری کنید و بلافاصله دور بیندازید.

از دست زدن به صورت خود، به‌ویژه دهان، بینی و چشم خودداری کنید.

از دست دادن و روبوسی بپرهیزید.

از حضور در اماکن عمومی و شلوغ، که احتمال شیوع ویروس در آن‌ها وجود دارد، تا حد ممکن پرهیز کنید.

XS
SM
MD
LG