لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

وزارت ترانسپورت:‌ بنادر تجارتی افغانستان با تمامی کشورهای همسایه باز اند


آرشیف، سرحد چمن
آرشیف، سرحد چمن

وزارت ترانسپورت افغانستان از باز بودن بندرهای افغانستان با کشورهای همسایه خبر داده و می‌گوید معاملات تجاری به گونه‌ عادی جریان دارد.

بندر تجارتی سپین بولدک به دلیل شیوع ویروس کرونا از سوی پاکستان نزدیک به ۸ روز پیش بسته شده بود.

اما اکنون این بندر به دستور عمران خان، صدراعظم آن کشور ساعت ۸ صبح روز شنبه دوباره باز شد.

وزارت ترانسپورت افغانستان می‌گوید که اکنون بندرهای افغانستان با تمام کشورهای همسایه باز است و حمل و نقل تجاری به حالت عادی برگشته‌است.

اشرف حق‌شناس معاون سخنگوی این وزارت روز شنبه (دوم حمل) به رادیو آزادی گفت: "اکنون تنها بندر تورخم بسته‌است. بندر سپین بولدک باز شده تا اجناس تجاری وارد شود. به دلیل شیوع ویروس کرونا شماری از کشورها بندرهای خود را با افغانستان بستند؛ اما خوشبختانه حالا این بندرها با افغانستان باز شده و اجناس تجاری به گونه‌ عادی داد و ستد می‌شود و هیچ مشکل نداریم."

به گفته مسئولان وزارت ترانسپورت و اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، اکنون بندر اسلام قلعه با ایران، بندر حیرتان با ازبکستان، آقینه و تورغندی با ترکمنستان،بندر شیرخان با تاجکستان و بندر سپین بولدک با پاکستان به روی واردات و تجارت باز هستند.

مقام‌های وزارت ترانسپورت می‌گویند که هفته گذشته ۲۱۵ واگون مواد خوراکی به افغانستان وارد شده‌است تا نگرانی‌ها از کمبود مواد خوراکی مانند آرد، روغن و برنج در بازارهای کشور کاهش یابد.

سرحد تورخم
سرحد تورخم

روز ۱۶ ماه جاری میلادی پاکستان بندر تورخم را به روی رفت‌ و آمد مسافران و داد و ستد تجاری بست.

محمد یونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی از کم نشدن مواد خوراکی در بازارهای کشور و بلند نرفتن بهای آن اطمینان داد.

یونس مهمند: قیمت مواد افزایش نمی‌یابد
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:42 0:00
لینک مستقیم

شماری از باشندگان کابل نیز می‌گویند که حکومت با در نظر گرفتن مفاد مردم جلو احتکار را گرفته و بهای مواد خوراکه را به صورت جدی نظارت کند.

محمد یونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان
محمد یونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان

قدیر باشنده کابل است. او به رادیو آزادی گفت: "در حالت کنونی آن‌ها باید به بهای مناسب مواد را به مردم برسانند. یک فرد در یک روز نمی‌تواند ۳۰۰ افغانی پیدا کند مواد خوراکی را از کجا به دست بیاورد."

عبدالصبور باشنده دیگر کابل به رادیو آزادی گفت: " از حکومت می‌خواهیم که نرخنامه مواد را بدهد. هر شخص به دل خود مواد را به فروش می‌رساند. مواد بسیار است. اما اگر دولت به آن توجه کند خوب می‌شود."

در همین حال، محمد قاسم وفایی‌زاده رئیس اداره هوانوردی افغانستان به رادیو آزادی گفت شماری از کشورها از جمله هند، تاجکستان، ازبکستان و عربستان سعودی رفت و آمد هوایی به افغانستان را متوقف کرده اند.

به گفته‌ آقای وفایی‌زاده، پرواز بین افغانستان و کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی به صورت عادی ادامه دارد، ولی پرواز بین افغانستان و ایران تا ۹۰ درصد کاهش یافته است.

او می‌گوید توقف پرواز‌ها به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا است..

مهناز نوری

XS
SM
MD
LG