لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

هشت صبح: 'اختلافات سیاسی و آیندۀ مبهم حوزۀ جمهوریت'


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد خشونت‌های اخیر در کشور و گسترش ویروس کرونا مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در یک مطلب نوشته است که حمله‌ها بر خارجیان صفر شده‌اند اما جنگ میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان ادامه دارد.

در ادامه مطلب آمده است که پس از گذشت کمتر از یک ماه از امضای تفاهمنامه صلح میان امریکا و طالبان، حمله‌های طالبان بر نیروهای خارجی به صفر کاهش یافته اما جنگ میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان ادامه دارد.

نویسنده نوشته است که طالبان در این مدت در ۲۲ ولایت حمله‌های گروهی بر نیروهای امنیتی افغان انجام داده اند که در آن حمله‌ها ۱۵۰ تن از نیروهای امنیتی افغان کشته شده‌اند.

در مطلب به نقل از مقام‌های افغان گفته شده که نیروهای امنیتی افغان نیز در حمله‌هایی، طالبان را سرکوب و تلفات نیز بر آنان وارد کرده‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح سرمقاله اش را زیر عنوان "اختلافات سیاسی و آیندۀ مبهم حوزۀ جمهوریت" نوشته است.

سرمقاله نویس نوشته است که دامنه‌ی اختلاف‌ها میان رهبران سیاسی کشور به سال ۱۳۹۹ هم کشیده شد که این اختلاف‌ها منافع جمهوریت را با تهدید جدی روبرو کرده‌است.

در سرمقاله آمده است که برگزاری دو مراسم تحلیف در یک روز بر اوضاع کشور تاثیرات ناگواری داشته‌است.

در ادامه سرمقاله آمده‌است، با آن که نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و همچنان سیاسیون تلاش‌های زیادی برای صلح افغانستان و حل اختلاف‌های به میان آمده کردند اما تا هنوز نتیجه آن روشن نیست.

در سرمقاله آمده‌است، آقای خلیل‌زاد بر رهبران حکومت تاکید کرده‌است که اختلاف‌های شان را کنار بگذارند و برای جلوگیری از ویروس کرونا تدابیر جدی روی دست گیرند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در مطلبی با عنوان " سال نو و آغاز جالب" نوشته است که لغو شدن جشن نوروز خبر تازه است.

در مطلب آمده‌است که قدامت تاریخی بزرگ‌داشت از جشن نوروز به پیش از سال ۵۸۳ میلادی بر می‌گردد، این جشن در تعداد زیادی از کشورها بزرگ‌داشت می‌شود.

این روز نشان دهنده‌ای فرهنگ، عنعنات، ساختارهای اجتماعی و ارزش‌های ملی کشورها می‌باشد.

روزنامه دنیا این مطلب را درحالی نوشته است که وزارت زراعت و مالداری افغانستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا جشن دهقان و نمایش‌گاه محصولات زراعتی را لغو اعلام کرد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد سرمقاله اش را زیر عنوان "حمله هراس افگنی بر سربازان افغان در زابل را تقبیح می‌کنیم" نوشته است.

روزنامه نگاشته است که هراس افگنان در روز اول سال نو بر سربازان افغان در قلات حمله کردند که در نیتجه آن ۲۴ سرباز اردوی ملی و پولیس ملی کشته شدند.

در ادامه سرمقاله آمده است، این حمله درحالی صورت می‌گیرد که از یک سو مردم افغانستان را ویروس کرونا نگران کرده‌است و از سوی دیگر مردم امیدوارند که سال جدید آغاز یک صلح دایمی و ثبات در افغانستان باشد.

سرمقاله نویس می‌افزاید، این حمله در تضاد با توافق صلح قراردارد، برای این که حدود یک ماه پیش طالبان با امریکا پذیرفتند که بر نیروهای امریکایی و متحدان‌اش حمله نمی‌کنند، درحالی که نیروهای افغان متحدان امریکا هستند.

در سرمقاله آمده‌است که این حمله را امریکا، جرمنی، ناتو و برخی از کشورهای دیگر تقبیح کرده‌اند.

سرمقاله می‌افزاید، برخی از کشورهای همسایه تلاش می‌کنند، این چنین حمله‌ها را با استفاده از افراد نفوذی شان انجام دهند.

سرمقاله تاکید می‌کند که نهادهای استخباراتی افغانستان باید این افراد نفوذی را شناسایی کرده و به پنجه قانون بسپارند.

XS
SM
MD
LG