لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

شیوع ویروس کرونا باعث کاهش ۷۰ درصدی پروازها در افغانستان شده‌است


یک طیاره شرکت هوایی خصوصی کام ایر در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی.
یک طیاره شرکت هوایی خصوصی کام ایر در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی.

کاهش پروازها میان افغانستان و کشورهای دیگر زیان‌های مالی را به حکومت و سرمایه گذاران به بار آورده است.

مسئولان اداره هوانوردی ملکی افغانستان می‌گویند شماری از کشور‌ها از جمله چین، هند، ازبکستان، تاجکستان، عربستان سعودی و کویت به دلیل شیوع ویروس کرونا پرواز‌ها را از افغانستان به آن کشورها متوقف کرده‌اند.

قاسم وفایی‌زاده رئیس اداره هوانوردی ملکی روز یک‌شنبه (۳ حمل) به رادیو آزادی گفت گرفتن تدابیر پیش‌گیرانه برای گسترش ویروس کرونا از سوی کشورها باعث کم‌رنگ شدن پروازها شده‌است.

آقای وفایی‌زاده گفت: "شرکت‌های داخلی ما با حدود ۷۰ درصد کاهش پرواز مواجه بوده‌اند و امکان و احتمال توقف پرواز‌ها در بسیاری از سکتورها و یا محدود شدن آن‌ها به دلیل کاهش تقاضا در مارکیت زیاد است."

به گفته آقای وفایی‌زاده نه تنها پروازهای شرکت‌های هوایی کشور از این وضعیت متأثر شده اند، بلکه پرواز‌های عبوری نیز در دو هفتۀ اخیر کاهش ۲۰ درصدی داشته‌اند.

این در حالی است که به گفته او پس از تنش‌های به میان آمده در ایران و عراق پرواز‌های عبوری از فضای افغانستان شاهد رشد ۲۵ درصدی بود.

او افزود از هر پرواز‌ عبوری از فضای هوایی کشور ۷۰۰ دالر گرفته می‌شود.

پیش از این آقای وفایی‌زاده گفته بود که پرواز‌ها به امارات متحده عربی و ترکیه هنورهم ادامه‌ دارند و پروازها به پاکستان به داشتن تصدیق‌نامه صحی مشروط شده است.

او می‌گوید با شیوع ویروس کرونا نه تنها کشورها در پرواز‌ها محدودیت وضع کرده‌اند بلکه باعث کاهش تقاضای مردم نیز شده‌است.

بر بنیاد معلومات اداره هوانوردی ملکی افغانستان شرکت هواپیمایی کام‌ایر و شرکت هواپیمایی آریانا در دو ماه اخیر از این رهگذر ۱۸ میلیون دالر زیان کرده‌اند.

با این حال شماری از شرکت‌های هواپیمایی کشور می‌گویند اگر این وضعیت ادامه یابد آنان با بحران مالی روبه‌رو خواهند شد.

سلیمان عمر معاون تجاری شرکت هوایی کام‌ایر در گفت‌و‌گو با رادیو آزادی گفت که به استثنا پروازها‌ به ترکیه همه پرواز‌های بین‌المللی این شرکت توقف کرده‌ اند.

به گفته او این پرواز‌ها از سوی آن کشورها متوقف شده‌است:‌ "عواید شرکت حداقل در هفته ۵ میلیون یا ۴.۸ میلیون دالر می‌شد ولی فعلاً بسیار عواید شرکت پایین آمده و کثرت عوایدش به ۳ میلیون دالر است."

او گفت که توقف پرواز‌های بین‌المللی سبب شده است که پرواز‌های داخلی نیز در بسیاری موارد انجام نشوند، زیرا پروازهای داخلی شامل حلقه پروازهای خارجی می‌شوند.

گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG