لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

سازمان ملل متحد: افغانستان کمترین خوشحالی را در سطح جهان دارد


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد در نشریه خود فهرستی را نشر کرده که از سوی شبکه "راه حل‌های پایدار انکشافی" این سازمان تهیه شده‌است.

در این فهرست که بنام گزارش میزان خوشحالی در سطح جهان نامیده می‌شود، شهروندان فنلند از همه خوشحال‌تر و شهروندان افغانستان از همه کمترخوشحال خوانده شده‌اند.

فنلند سال گذشته هم در بین کشورهای جهان، خوشحال‌ترین شهروندان را داشت.

شهروندان سودان سال گذشته کسانی خوانده شده بودند که کمترین خوشحالی را در سطح جهان داشتند اما امسال این جایگاه به افغانستان داده شده‌است.

براساس رده بندی جدید، افغانستان در فهرست امسال در جایگاه ۱۵۳ قرار گرفته که آخرین کشور جهان با در نظر داشت خوشحال بودن مردم آن است.

این فهرست بر اساس تولید ناخالص اجتماعی، امید به زندگی، حد اوسط عمر، آزادی اجتماعی، سخاوت و موجودیت فساد کشورها تهیه شده‌است.

در این گزارش شهرها نیز براساس سطح خوشحالی باشنده‌های آن درجه بندی شده که در آن هم هلسینکی پایتخت فنلند مقام اول و کابل پایتخت افغانستان آخرین مقام را از آن خود کرده‌است.

  • دیدبان حقوق بشر

دیدبان حقوق بشر مطلبی را در مورد مشکلات زندانیان در افغانستان نشر کرده‌است.

براساس توافق‌نامه که در ۲۹ فبروری میان ایالات متحده امریکا و طالبان در قطر امضا شد، انتظار می‌رفت که حکومت افغانستان پنج هزار زندانی گروه طالبان را از بند آزاد کند اما این اقدام تا هنوز عملی نشده زیرا به گفته‌ حکومت افغانستان پیش از آزادی این زندانیان باید ضمانت ارائه شود که این افراد دوباره به میدان‌های جنگ بر نخواهند گشت.

از سوی دیگر طالبان تأکید دارند تا زمانی که زندانی‌های این گروه آزاد نشوند با حکومت افغانستان مذاکرات را آغاز نخواهند کرد.

پتریشیا گاسمن معاون بخش آسیای دیدبان حقوق بشر در این مطلب نخست به این اشاره کرده که حکومت افغانستان از سال ۲۰۰۲ میلادی به این‌سو محاسبه با جنایت‌کاران جنگی، شکنجه و تخطی‌ها را چشم پوشی کرده اما از سوی دیگر قانون عفو ناقضان حقوق بشر را هم تصویب کرده‌است.

نویسنده مطلب همچنان نوشته است که در زندان‌های افغانستان هنوز هم شماری از زندانیان گروه طالبان موجود اند که مدت حبس آن‌ها تکمیل شده‌است.

خانم پتریشیا در ادامه گفته، در میان کسانی که زندانی اند ممکن افرادی هم باشند که در جریان درگیری دستگیر شده اند و یا هم در جلب و جذب افراد انتحاری سهیم بودند اما در میان زندانیان کسانی هم شامل اند که در تلاشی‌های شب هنگام بازداشت شده و ممکن اشتباهً به داشتن روابط با طالبان متهم اند و محاکمه پنهانی و شکنجه آن‌ها را مجبور به اعتراف کرده باشد.

در این مطلب همچنان آمده است که رئیس جمهور محمد اشرف غنی پشنهاد کرده که در مرحله نخست ۱۵۰۰ زندانی را آزاد کند که دست از درگیری و خشونت کشیده باشند اما در این میان کسانی اند که مدت حبس آن‌ها تکمیل شده و قاعدتاً باید پیش از این از بند رها می‌شدند.

پتریشیا گاسمن معاون بخش آسیای دیدبان حقوق بشر در این مطلب نوشته است که قانون بین‌المللی حقوق بشر برای خاتمه‌ای دشمنی و جنگ، عفو عمومی را همواره تشویق می‌کند به جز از کسانی که در عقب جنایت جنگی دست داشته باشند.

XS
SM
MD
LG