لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

وزات حج و اوقاف: خطبه جمعه کوتاه و نمازهای سنت در خانه‌ ادا شود


آرشیف، مردم در یکی از مساجد حین خطبه نماز جمعه
آرشیف، مردم در یکی از مساجد حین خطبه نماز جمعه

وزارت حج و اوقاف افغانستان با برگزاری نشست علمای دینی در کابل، تلاش تازه‌ای را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این کشور آغاز کرده است.

عبدالحکیم منیب سرپرست این وزارت روز یکشنبه (۳ حمل) در نشستی در خیمه لویه جرگه گفت که توجه به رهنمودهای وزار صحت عامه می‌تواند از شدت شیوع ویروس کرونا بکاهد.

آقای منیب همچنین تاکید کرد که خطبه‌های نماز جمعه کوتاه خوانده شود و مردم باید نمازهای سنت را در خانه‌های خود ادا کنند: "در موضوع صحت وزارت صحت عامه و داکتران می‌دانند نه ما به همین خاطر تمام هدایات آن‌ها برای محافظت از فرزندان ما باید عملی شود و حتی عمل شدن آن واجب می‌شود. خطبه‌های نماز جمعه را به عربی بخوانند و از خواندن آن به فارسی و پشتو انصراف کنند و برای مردم باید آگاهی داده شود."

عبدالحکیم منیب سرپرست وزارت حج و اوقاف
عبدالحکیم منیب سرپرست وزارت حج و اوقاف

سرپرست وزارت حج و اوقاف از علمای دین خواست که بخاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از طریق منابر به مردم آگاهی دهند و افرادی که نشانه‌های ویروس کرونا را در بدن خود می‌بینند باید خود را قرنطینه کرده و به درمان بپردازند.

در همین حال فیض‌الله کاکر رئیس دفتر محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در این نشست گفت که نقش علمای دین در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسیار مهم است.

آقای کاکر تاکید کرد که حکومت در امر مبارزه با ویروس کرونا بسیار جدی است و تلاش می‌کند از هر راه ممکن از سرعت شیوع آن بکاهد: "پالیسی که افغانستان در پیش گرفته، این است که ما می‌خواهیم شیوع این ویروس را بطی بسازیم. بر اساس تجارب کشورهای دیگر، تطبیق این استراتژی مهم است تا داکتران و نرس‌ها در شفاخانه‌ها به بیماران رسیدگی کنند. به این‌گونه تلاش می‌کنیم که از مرگ و میر بیشتر ناشی از ویروس کرونا، جلوگیری شود."

پیش از این برخی علمای دینی در کابل و شماری از ولایات گفته بودند که اگر به هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نماز در خانه خوانده شود، از نظر شرعی کدام مشکلی ندارد.

وزارت حج و اوقاف افغانستان هفته گذشته برگزاری مراسم فاتحه‌خوانی در مساجد را نیز ممنوع کرد، اما گفت که در مورد ادا نکردن نمازهای جمعه به تصمیم تمام علمای کشور نیاز است.

این وزارت همچنین از وزارت صحت عامه و سازمان صحی جهان خواسته که مواد وسائل ضد عفونی کننده در اختیار مساجد قرار دهد.

تا صبح روز یکشنبه ۳۴ مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان شناسایی شده که ۱۸ مورد آن تنها در ولایت هرات و دو مورد تازه آن در کابل نیز ثبت شده است.

موارد دیگر ابتلا به این ویروس در سمنگان، بلخ، لوگر، کاپیسا، زابل، غزنی و کندهار تشخیص شده است.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان از مردم می‌خواهد که برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا، باید دست‌های خود را به گونه مکرر با آب و صابون بشویند، از ماسک استفاده کنند، از محلات پر ازدحام دوری جویند و میوه و غذایی دارای ویتامین سی بیشتر میل کنند.

توصیه‌های معمول صحی

شیوع ویروس کرونای جدید با نام «کووید-۱۹» از ماه دسمبر گذشته (نزدیک به سه ماه پیش) از شهر ووهان چین آغاز شد. برخی توصیه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این وایروس:

دست‌های خود را با آب پاک و مواد شوینده مانند صابون بشویید و بر دفعات شستن‌ دست‌ها بیفزایید.

در صورت در دسترس نبودن صابون، از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

هنگام عطسه و سرفه حتماً دهان خود را بپوشانید؛ اگر دستمالی در دست ندارید، این کار را با حائل کردن بازو انجام دهید و نه کف دست که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد.

از نگهداشتن دستمال‌های استفاده‌شده با خود، خودداری کنید و بلافاصله دور بیندازید.

از دست زدن به صورت خود، به‌ویژه دهان، بینی و چشم خودداری کنید.

از دست دادن و روبوسی بپرهیزید.

از حضور در اماکن عمومی و شلوغ، که احتمال شیوع ویروس در آن‌ها وجود دارد، تا حد ممکن پرهیز کنید.

XS
SM
MD
LG