لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

هشدار وزارت صحت: اگر مسئله ویروس کرونا جدی گرفته نشود، فاجعه‌آفرین است


وحید مایار سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مایار سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان

وزارت صحت افغانستان از گسترش ویروس کرونا در هفته‌های پیش‌رو در افغانستان هشدار می‌دهد و می‌گوید اگر این مسئله جدی گرفته نشود فاجعه آفرین است.

بحرانی که جهان را آشفته و سراسیمه کرده است این‌جا در افغانستان وزارت صحت این کشور از گسترش این ویروس در هفته‌های پیش‌رو هشدار می‌دهد.

این وزارت از بی‌پروایی‌های دولت و شهروندان در برابر این ویروس در افغانستان انتقاد می‌کند و می‌گوید اگر این مسئله جدی گرفته نشود فاجعه‌بار خواهد بود.

وحید مایار سخنگوی این وزارت در نشست خبری گفت: "واقعات مثبت و مشکوک بیشتر شده می‌رود، هشدار می‌دهیم که اگر چنین بی‌تفاوت باشیم چه شهروندان و نهادهای دولتی و یا غیردولتی وزارت صحت را باز مسئول ندانید، اما اگر بنابر ملحوظات سیاسی یا تفاوت سلیقه‌ها و موضوعات مختلف این‌جاست که بحران به‌وجود می‌آید."

پیشتر از مرگ یک تن در ولایت بلخ گزارش داده شده بود.

تا کنون از ثبت ۴۰ رویداد مثبت ویروس کرونا در ۱۱ ولایت افغانستان گزارش داده شده است. ۱۸ مورد از این رویداد در هرات‌-‌جایی که حالا بیشترین رویدادهای مثبت ویروس کرونا را دارد ثبت شده اند.

وزیر صحت خواستار اعلام حالت اضطراری در هرات شده بود
وزیر صحت خواستار اعلام حالت اضطراری در هرات شده بود

پیشتر وزیر صحت خواستار اعلام حالت اضطراری در این ولایت شده بود، اما اکنون سخنگوی وزارت صحت میگوید که به این خواست این وزارت توجه نشده است.

وزارت صحت بارها خواستار وضع تحریم به گشت‌و‌گذار در شهر هرات شده است اما اکنون این وزارت می گوید شماری از بزرگان مانع اعلام حالت اضطراری و گشت و گذار در شهر هرات شده اند.

او افزود: "زمانیکه وزیر صحت کشور پیشنهاد می‌کند که شهر هرات قیود روزگردی وضع شود متاسفانه کار عملی در این زمینه نمی‌بینیم، از بزرگان می‌خواهم که این موضوع را جدی بگیرند، خبرهای که من شنیده‌ام بعضی بزرگان حاضر نیستند که این کار "وضع قیود روز‌گردی" شود.

ریاست جمهوری در این باره حاضر نشد با ما گفتگو کند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید که هم اکنون تدابیری در شهر هرات روی گرفته شده است اما اینکه در شهر حالت اضطراری اعلام کنند دشوار است.

او افزود: "بحث قرنطینه مشکلات جدی به بار می‌آورد زیرا این یک بعد اجتماعی تنها ندارد زیرا هرات مرکز تمویل و تقویه اکثر ولایات است مشوره‌ای که داشتیم، هیچ یک از بزرگان و آگاهان موافقه با قرنطین نداشتن زیرا پیامد منفی دارد، رای زنی‌ها ادامه دارد و امیدواریم بسته جامع که به اداره‌های مرکزی ارایه می‌کنیم عملی بشود."

با این همه وزارت صحت می‌گوید که برخوردهای سلیقه و سیاسی در برابر ویروس کرونا افغانستان را به‌بحران خواهد برد.

این وزارت یکی از علت‌های گسترش این ویروس را در کشور بی‌پروایی مردم و جدی نگرفتن این ویروس می‌خواند.

وزارت صحت از مردم می‌خواهد تا توصیه‌های صحی را جدی بگیرند و از حضور و گشت‌و‌گذار در تجمعات و دست دادن با یکدیگر خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG