لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

پومپیو پس از بحث‌های بی‌نتیجه به واشنگتن رفت


حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان و مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا.
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان و مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا.

وزیر خارجه امریکا شام دیروز بدون آن‌که در مورد گفت‌وگوهایش با رئیس جمهور افغانستان و رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله چیزی بگوید، کابل را ترک کرد.

وزیر خارجه امریکا پس از سپری کردن هفت ساعت در کابل، از هیچ‌گونه احتمال توافق میان جناح‌های سیاسی سخن نگفته است.

مایک پومپیو دوشنبه (چهارم حمل) برای حل اختلاف‌های سیاسی اخیر وارد کابل شد، زیرا این اختلاف‌ها در آستانۀ شکل‌گیری اجماع عمومی برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، به نگرانی‌ها افزوده‌است.

بر اساس گزارش‌ها، پومپیو در سفرش به افغانستان خواست تا توافقی را که ماه گذشته میان امریکا و طالبان امضا شد، با رفع اختلاف‌های سیاسی، یک گام دیگر به پیش ببرد.

اما به گزارش اسوشیتد پرس، طیارۀ حامل وزیر خارجۀ امریکا بدون اعلام نتیجۀ از رفع اختلاف‌های سیاسی، عصر دوشنبه کابل را ترک کرد.

سپیدار می‌گوید، نشست‌های دیروز بی‌نتیجه پایان یافت. قهار عابد رئیس دفتر عبدالله عبدالله به رادیو آزادی گفت که خواست‌های آن‌ها مورد پذیرش قرار نگرفته است.

او گفت: "نشست مشترک صورت گرفت و پایان یافت. در آن، تغییر ساختار که از جانب ما مطرح شده بود، از سوی آقای غنی قبول نشد، بناءً نشست هم بدون نتیجه پایان یافت."

عبدالله عبدالله حین ملاقات با مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا در کابل
عبدالله عبدالله حین ملاقات با مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا در کابل

این فرد نزدیک به عبدالله عبدالله در مورد خواست مشخص‌شان در بارۀ تغییر ساختار، جزئیات نداده‌است.

آن‌سو ارگ می‌گوید، رئیس جمهور غنی در دیدارش با وزیر خارجۀ امریکا، روی پروسۀ صلح، اقدامات بعدی در این روند، اجماع منطقه‌ای در راستای صلح و همچنان وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان، بحث کرده، اما در مورد بحث روی حل اختلاف‌های سیاسی چیزی در خبرنامه تذکر نیافته است.

با وجود تماس‌های پیهم رادیو آزادی، مقام‌های ریاست جمهوری در بارۀ دیدارها جزئیات ندادند.

از هنگامی‌که توافق میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد، پروسۀ صلح افغانستان بنابر اختلاف‌های سیاسی در وضعیت رکود قرار گرفته است.

محمد اشرف غنی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برندۀ انتخابات ششم میزان اعلام شد و برای دومین دور بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد.

آن‌سو رقیب او عبدالله عبدالله، گفت که نتیجۀ انتخابات را نمی‌پذیرد، زیرا به ادعای او، در انتخابات "تقلب گسترده" صورت گرفته است. آقای عبدالله همزمان با محمد اشرف غنی برای خودش مراسم تحلیف در قصر سپیدار برگزار کرد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، سکات میلر قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان و راس ویلسن شارژدافیر سفارت ایالات متحده در کابل، همراه با مایک پومپیو در دیدارهای دیروزش همراه بودند.

یک مقام وزارت خارجۀ امریکا که با پومپیو در سفرش به افغانستان یکجا بوده، به خبرنگاران گفته است، در حال حاضر آن‌ها نگرانی دارند که اگر بحران در یک فرصت زود حل نشود، پروسۀ صلح و فرصت فعلی برای پایان یافتن جنگ ۴۰ ساله، زیانمند می‌شود. این مقام می‌خواهد که بنابر حساسیت موضوع از او نام گرفته نشود.

با آن‌که ایالات متحده و ناتو کاهش نیروهای‌شان را در افغانستان آغاز کرده‌اند، شماری از آگاهان سیاسی و نظامی می‌گویند، این خروج به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی متکی نیست، بلکه مستقیماً با تعهد طالبان وابسته است، تا این گروه نگذارد افغانستان بار دیگر به لانۀ امن برای تروریستان مانند شبکۀ القاعده و گروۀ داعش مبدل شود.

بر اساس توافق امریکا و طالبان، ایالات متحده گفته که نیروهایش را در جریان ۱۴ ماه از افغانستان بیرون می‌کند. آن‌سو طالبان هم تعهد سپرده اند که روابط‌شان را با شبکه‌های تروریستی و گروه‌هایی‌که به امریکا و متحدینش تهدید بار هستند، قطع می‌کنند و نمی‌گذارند از خاک افغانستان علیه این کشورها حملۀ صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG