لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

گاردین: پومپیو برای احیای گفت‌وگوهای کمرنگ شده صلح به کابل رفت


اکثر روزنامه‌های معتبر جهان در شماره‌های اخیر‌ شان مقالاتی را در مورد سفر مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا به افغانستان به نشر رسانده اند.

  • گاردین

روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا مقالۀ دارد تحت عنوان: "پومپیو برای احیای گفت‌وگوهای کمرنگ شدۀ صلح افغانستان وارد کابل شده است."

به نوشتۀ مقاله نویس در حالی که اکثر کشورهای جهان به خاطر شیوع ویروس کرونا سفرها را محدود ساخته اند تلاش‌ها برای ادامۀ پروسۀ صلح افغانستان ادامه دارد.

به نوشتۀ گاردین، پومپیو در سفر عاجل به کابل برای پیشرفت موافقتنامۀ صلحی تلاش دارد که ماه گذشته میان امریکا و طالبان در دوحۀ قطر امضاء شد.

بعد از امضای این موافقتنامه، پروسۀ صلح افغانستان به علت تنش‌های سیاسی جاری و جنجال‌های پسا انتخاباتی میان رهبران این کشور متوقف بوده است.

گاردین به مراسم دوگانۀ تحلیف رئیس جمهور غنی و رقیب عمدۀ انتخاباتی‌اش عبدالله عبدالله اشاره کرده است.

به نوشتۀ مقاله انتظار می‌رود پومپیو در این دیدارش از کابل برای ختم این بن‌بست سیاسی، که آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان را معطل کرده، تلاش کند.

این گفت‌وگوها قدمِ مهمِ در توافق صلح دانسته می‌شود، توافقی که بر اساس آن قوای امریکایی به کشورشان بر می‌گردند و به افغان‌ها بهترین فرصت برای صلح دانسته می‌شود.

گاردین به خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان نیز اشاره کرده و نوشته که این خروج قبلاً آغاز شده و بیرون رفتن نهایی نیروهای امریکایی از افغانستان وابسته با موفقیت گفت‌وگوهای بین افغانان نه بلکه وابسته به تعهداتی است که طالبان در ارتباطِ مبارزه با تروریزم داده اند؛ یعنی گفته اند به گروه‌های تروریستی مانند داعش اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه منافع هیچ کشوری استفاده کنند.

روزنامۀ گاردین در ادامه می‌نویسد، ضروری بودن دیدار ناگهانی پومپیو از کابل ازین معلوم می‌شود که وزارت خارجۀ امریکا به شهروندان این کشور به دلیل شیوع ویروس همه‌گیر کرونا هشدار داده که از سفرهای بین‌المللی بپرهیزند و این‌که پومپیو حتی دو سفر داخلی‌اش را به همین دلیل لغو کرده است به شمول سفرش به پیتسبرگ {شهری در ایالت پنسیلوانیا} برای شرکت در جلسۀ وزرای خارجه کشورهای گروه هفت که قرار بود در همین هفته برگزار شود. این جلسه حال از طریق ویدیو کنفرانس صورت خواهد گرفت.

  • وال استریت ژورنال

روزنامۀ وال استریت ژورنال هم در شمارۀ اخیرش به سفر پومپیو به کابل اشاره کرده و مطلبی چاپ کرده تحت عنوان: "پومپیو در یک مأموریت نجات دیپلوماتیک به افغانستان رسیده است."

به نوشتۀ روزنامه، پومپیو در سفر از قبل اعلام ناشدۀ یک روزه برای ایجاد یک پل جهت خروج از بن بست سیاسیی تلاش دارد که تلاش‌های امریکا برای خروج کامل سربازانش از افغانستان را خدشه دار ساخته است.

به نوشتۀ روزنامه، پومپیو تلاش دارد تحرک جدیدی را در مذاکرات با طالبان ایجاد کند.

  • تایم

نشریۀ تایم نیز به سفر پومپیو اشاره کرده و نوشته که دیدار پومپیو از افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که رهبران جهان سفرهای‌شان به نقاط مختلف را محدود ساخته اند. تایم نیز به جنجال‌های پسا انتخابات در افغانستان اشاره کرده که پروسۀ صلح را متوقف ساخته است.

در مطلب مجلۀ تایم آمده که "ایالات متحده سالانه میلیاردها دالر به بودیجه افغانستان می‌دهد به شمول مصارف قوای دفاعی این کشور. در ادامه آمده که افغانستان خود حتی توان تکمیل چهارم حصۀ بودیجه مورد نیازش را ندارد که این موضوع به پومپیو فرصت می‌دهد دو رهبر را به غالب شدن بر بن‌سبت سیاسی موجود میان‌شان وادارد.

XS
SM
MD
LG