لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

نگرانی شماری از باشنده‌های کابل از احتمال کاهش کمک‌های امریکا


نمای از یک بخش شهر کابل. این عکس از تپه بی بی مهرو گرفته شده است.
نمای از یک بخش شهر کابل. این عکس از تپه بی بی مهرو گرفته شده است.

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا پس از دیدار محمداشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله اعلام کرد که یک میلیارد دالر کمک‌ کشورش به افغانستان در سال جاری پرداخته نخواهد شد و همچنان این میزان کمک‌ در سال ۲۰۲۱ نیز کاهش خواهد یافت.

شماری از مردم کابل می‌گویند که کاهش‌ کمک‌های امریکا به افغانستان بر اقتصاد و کار و بار در افغانستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

آنان می‌گویند که از یک سو تهدید ویروس کرونا و از سوی دیگر عدم توافق رهبران سیاسی و کاهش کمک‌های امریکا وضعیت جاری را بدتر خواهد کرد.

مسرور بارکزی و صلاح‌الدین، در کابل به رادیوی آزادی گفتند: "این موضوع تاثیر بدی روی وضعیت کشور دارد. چه فقیر باشد و چه سرمایه‌دار. سرمایه‌دار نمی‌تواند که سرمایه‌گذاری کند و فقیر هم از کار خود می‌ماند. اگر این‌ها [رهبران سیاسی] توافق می‌کردند، کار خوبی می‌شد."

"کاهش کمک‌ها تاثیر بسیار منفی دارد. فعلاً ما هیچ کاروبار نداریم. بر مردم، تجار، کارمند و در کل بر اقتصاد افغانستان تاثیر منفی دارد."

اما محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان امروز سه‌شنبه (۵ حمل) در جریان سخنرانی‌اش که به گونۀ زنده از طریق تلویزیون ملی این کشور نشر می‌شد گفت که کاهش کمک‌های امریکا بر بخش‌های کلیدی افغانستان تاثیر منفی نمی‌گذارد.

او گفت: "اما من همین حالا برای تان تعهد می‌سپارم که کاهش کمک‌های امریکا بر بخش‌های کلیدی ما تاثیر منفی ندارد. آن گونه که در اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا آمده است، آنان تا به حال این کمک را قطع نکردند، بلکه مشروط گذاشته اند، اکنون تلاش می‌کنیم که از راه گفت‌وگو آنان را قناعت دهیم."

بر اساس گزارش ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا در افغانستان کمک‌های امریکا برای افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶ میلیارد دالر بوده که ۴.۸ میلیارد آن در بخش نظامی و متباقی در دیگر بخش‌ها بوده است.

در همین حال، شماری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که افغانستان از لحاظ اقتصادی وابسته به کمک‌های بیرونی است و کاهش کمک‌ها به اقتصاد و نظام این کشور آسیب بزرگی می‌رساند.

سیف الدین سیحون
سیف الدین سیحون

سیف‌الدین سیحون، کارشناس اقتصادی به رادیوی آزادی گفت که در حال حاضر تمام بودجۀ توسعه‌ای و بیش از ۶۰ درصد بودجۀ عادی دولت افغانستان از کمک‌های بیرونی تأمین می‌شود و با توجه به تهدید ویروس کرونا، نیاز است که افغانستان کمک‌های بیشتری جلب کند.

او افزود: "با توجه به دشواری‌های شرایط کنونی مانند بیماری ویروس کرونا، پیامد‌های آن و درگیری‌های داخل نظام این‌ها همه اثرات بسیار ناگواری روی وضعیت اقتصاد افغانستان دارند و در حال حاضر هم ما شاهد این نارسایی‌های اقتصادی هستیم."

پس از سفر وزیر خارجۀ امریکا به افغانستان و صدور اعلامیۀ وزارت خارجۀ این کشور، ارزش پول افغانی در برابر دالر در بازارهای کابل رو به کاهش نهاد.

دو روز قبل بهای یک دالر امریکایی در بازار سرای شهزادۀ کابل ۷۶ افغانی و ۱۶ پول بود، اما امروز سه‌شنبه به ۷۶ افغانی و ۸۰ پول رسید.

آگاهان اقتصادی می‌گویند که با توجه به این که اقتصاد افغانستان متکی بر کالاهای وارداتی است، با کاهش نرخ افغانی در برابر دالر امریکایی، بهای مواد وارداتی در بازارهای کشور نیز افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG