لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

تبصره شماری از روزنامه‌های جهان در مورد سفر مایک پومپیو به افغانستان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

کاهش کمک‌های مالی امریکا با افغانستان موضوعیست که توجه شماری از رسانه‌های پر تیراژ جهان را به خود جلب کرده‌است.

  • واشنگتن پست

واشنگتن پست نوشته این کار را یک اقدام بی‌سابقه دانسته است.

روزنامه می‌نویسد این در حالیست که افغانستان فقیر با تهدید ویروس کرونا نیز روبه‌روست.

به نوشتۀ واشنگتن پست پس از آن‌که رئیس جمهور محمد اشرف غنی و رقیب انتخاباتیش رئیس اجرائیۀ پیشین عبدالله عبدالله همدیگر را به حل نکردن بحران سیاسی متهم کردند، امریکا کاهش یک میلیارد دالری کمک‌هایش با افغانستان را اعلان کرد.

مایک پومپیو وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا روز دوشنبه به کابل سفر کرد، آن‌هم در وضعیتی‌که شیوع ویروس کرونا در سطح جهان مسافرت‌ها را محدود کرده‌است.

اشرف غنی دیدارش با پومپیو را مثبت و جامع دانست و عبدالله عبدالله گفت سفر مایک پومپیو فرصتی بود که از دست رفت.

واشنگتن پست در مقاله‌اش نوشته که پومپیو هنگام برگشت از کابل در طیاره به خبرنگاران گفت امیدوار است رقیبان سیاسی افغان به تفاهم برسند تا ضرورت به قطع کمک‌ها نشود.

روزنامه به پیام تلویزیونی اشرف غنی اشاره کرده که در آن گفته است حاضر شده به عبدالله نقش مهمی در پروسۀ صلح بدهد و اعضای تیمش را نیز شامل کابینه سازد، اما عبدالله نپذیرفته و تقاضاهای داشته که به باور غنی بیرون از چهارچوب قانون اساسی بوده و از صلاحیت‌های رئیس جمهور نیست.

در گزارش واشنگتن پست آمده است که ظاهراً اشرف غنی از این تصمیم ایالات متحدۀ امریکا نگران به نظر نمی‌رسد، اما جان سوپکو سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که دولت افغانستان تنها ۲۵ درصد بودجۀ خود را خود می‌پردازد.

واشنگتن پست به نقل از سوپکو نوشته که ۷۵ فیصد دیگر را که شامل مصارف شماری از وزارتخانه‌ها می‌شود جامعه جهانی می‌پردازد.

در همین گزارش همچنان به اعلامیه وزارت خارجۀ امریکا اشاره شده که در آن آمده است، امریکا به کمک با افغان‌ها متعهد است و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ۱۵ میلیون دالر با افغانستان کمک می‌کند.

  • فایننشل تایمز

روزنامۀ بریتانیایی فایننشل تایمز گزارشی نوشته است زیر عنوان پومپیو در دست یافتن به یک توافق در افغانستان ناکام شد.

در بخشی از این گزارش آمده است که پومپیو نتوانست رقیبان سیاسی را به تشکیل یک حکومت مشترک قانع سازد و توافق صلح با طالبان را نجات دهد.

روزنامه همچنان نوشته است که امریکا در بارۀ چگونگی کاهش کمک یک میلیارد دالریش با افغانستان جزئیات نداده و همچنان این‌که امریکا در بیرون کردن سربازانش از افغانستان آن‌چه که بخشی از وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور دونالد ترمپ است به مشکل دچار شده‌است.

به نوشتۀ فایننشل تایمز با این‌که پروسۀ صلح فعلاً متوقف است مایک پومپیو تعهد کرده که کشورش تا ماه جولای سال ۲۰۲۱ به اساس توافقی‌که با طالبان انجام داده سربازان خود را از افغانستان بیرون می‌کند.

  • والستریت ژورنال

روزنامۀ امریکایی والستریت ژورنال نیز به بحران سیاسی افغانستان و کاهش کمک‌های ایالات متحده پرداخته است.

روزنامه به نقل از مقام‌های افغان نوشته است که عبدالله خواهان آن شده تا صدراعظم اجرائیه شود و قدرت مساوی با رئیس جمهور داشته باشد، اما این خواست او را محمد اشرف غنی رد کرده‌است.

والستریت ژورنال همچنان نوشته است که هرچند امضای توافق آوردن صلح بین امریکا و طالبان در دوحه امیدواری‌های را به وجود آورده بود که خشونت‌ها کاهش یابند، اما جنین نشد.

به اساس ارقامی والستریت ژورنال در سه هفتۀ گذشته حداقل صد عضو نیروهای امنیتی افغانستان و افراد ملکی کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG