لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

ویسا: سفر آقای پومپیو به کابل موفق بود یا ناموفق؟


 شماری از روزنامه‌های کابل
شماری از روزنامه‌های کابل
  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود این پرسش را مطرح کرده که سفر آقای پومپیو به کابل موفق بود یا ناموفق؟ سرمقاله‌نویس روزنامه سفر یک‌روزه او را "مانوری" دانسته که نتیجه آن خلاف پیش‌بینی‌ها بود.

به باور نویسنده ویسا، اعلامیه اخیر وزارت خارجه امریکا این پیام را به محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان رساند که استفاده از نیروهای امنیتی برای مقاصد سیاسی برای امریکا قابل قبول نیست.

به نوشته روزنامه، پیام واضح اعلامیه وزارت خارجه امریکا به عبدالله عبدالله این است که امریکا حکومت موازی را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

نویسنده ویسا تأکید کرده که این وضعیت نگرانی‌هایی را در میان مردم پدید آورده است. به نظر روزنامه، ظاهراً ادامه تنش‌های سیاسی و عدم تشکیل حکومت مشکل افغان‌ها است. روزنامه افزوده که امریکا به همین دلیل یک میلیارد دالر کمک خود به افغانستان را کاهش داد.

  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌ خود با عنوان "سفر مایک پومپیو به کابل و تاثیرات آن"، نوشته است که بدون شک آقایان غنی و عبدالله کاری می‌کنند که امریکا می‌خواهد.

به باور روزنامه، پس از ناامیدی امریکا از حل تنش‌های سیاسی میان آقایان غنی و عبدالله، مایک پومپیو به دوحه رفت و آنجا در دیدار با نمایندگان طالبان درباره عملی شدن توافقنامه صلح و رهایی زندانیان آن گروه تاکید کرد.

به باور روزنامه دنیا، واضح است که امریکا می‌خواهد پنچ هزار زندانی گروه طالبان آزاد شوند، اما حکومت نمی‌تواند مانع آزادی آنها شود. به نظر نویسنده، مهم این بود که مقامات افغان با استفاده از این فرصت اعتمادسازی می‌کردند و ابتکار عمل را به دست خود می‌گرفتند.

نویسنده تاکید کرده که نیاز است که افغانها به توافق سیاسی داخلی برسند و قبل از فشار امریکا در مورد زندانیان طالبان، خود پیش‌قدم شوند و در مورد رهایی آن تصمیم بگیرند.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد نیز در سرمقاله خود سفر مایک پومپیو به کابل را بررسی کرده و نوشته که امریکا برای اعمال فشار بر رئیس جمهور غنی از کاهش کمک یک میلیارد دالری هشدار داد.

به نوشته روزنامه، آقای پومپیو به دوحه رفت و به طالبان تعهد داد که سربازان امریکایی مطابق جدول زمانی تعیین شده افغانستان ترک می‌کند.

هیواد افزوده که حکومت افغانستان از قبل در مورد تدابیر گرفته و این هشدار قطع کمک یک میلیارد دالری هیچ تاثیر منفی نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG