لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

آیا محصلین از تدریس آنلاین در افغانستان راضی اند؟


آرشیف، دو تن از شاگردان پوهنتون امریکایی افغانستان
آرشیف، دو تن از شاگردان پوهنتون امریکایی افغانستان

پس از آنکه پوهنتون‌های افغانستان برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا بسته شدند، شماری از محصلان در خانه‌های خود به گونۀ روخطی یا آنلاین آموزش داده می‌شوند.

شماری از محصلان می‌گویند که این گام نیک است، از این راه آن‌ها می‌توانند درس‌های‌شان را ادامه دهند.

رومل از جمله این دانشجویان است، او روز چهارشنبه به رادیوی آزادی گفت که آن‌ها به گونه منظم به آموزش می‌پردازند.

رومل افزود: "من در یک پوهنتون خصوصی درس می‌خوانم. پس از آن که حکومت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دروازه‌های پوهنتون را بست، پوهنتون برای ما سهولت آموزش آنلاین را در خانه فراهم ساخت. در اوایل دشواری‌های خودش را داشت اما پس از چند روز به گونۀ عادی درس می‌خوانیم. این گام نیک است و ما درس‌های خود را به گونه منظم می‌خوانیم."

و اما سعدیه نوری و ساحل ځاځی محصلانی اند که در مورد دشواری‌های این روند می‌گویند: "ما در خانه برق و انترنت نداریم، در نخست باید سیستم آن ساخته می‌شد، حکومت باید این مورد را دوباره بسنجد و سهولت ایجاد کند."

"درس آنلاین یا در خانه دشواری‌های زیادی دارد، ما از آن راضی نیستیم چرا که ما در خانه سهولت‌های به مانند امریکا و اروپا را نداریم. سرعت انترنت کم است و تا حال همه محصلان دسترسی به انترنت ندارند."

سید خالد سادات که در پوهنتون کابل و شماری از دانشگاه‌های خصوصی تدریس می‌کند، می‌گوید که این گام ارزنده است و محصلان در صورت قرنطینه خانگی هم از درس‌های‌شان عقب نمی‌مانند.

پیش از این هم شماری از محصلان با استفاده از انترنت از راه دور به آموزش می‌پراختند، اما این نخستین بار است که این روند در سطح بزرگتری عملی می‌شود.

وزارت تحصیلات عالی کشور می‌گوید که آموزش آنلاین محصلان به گونه خوب آن جریان دارد و هیچ مشکلی به نظر نمی‌رسد.

محمد حنیف فرزان معاون سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت: " عملاً این روند در بسیاری از پوهنتون‌ها ادامه دارد و ما بر این روند نظارت داریم. کسانی که مشکل یا سوال در این مورد دارند، از سوی افراد تخنیکی مشکلات حل می‌شود."

آقای حنیف گفت که پیش از این هم این سیستم در کشور استفاده شده است.

وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که به اساس فیصله این وزارت همه پوهنتون‌های افغانستان از طریق انترنت و به گونه آنلاین تدریس کنند.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که حکومت افغانستان مجبور به بستن دروازه‌های پوهنتون‌های این کشور شد.

این در حالی است که تا حال ده‌ها رویداد مثبت ویروس کرونا در افغانستان به ثبت رسیده است.

گزارش: گیتی صدیقی

XS
SM
MD
LG