لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

وزارت دفاع: حملات گروهی گروه داعش بیانگر ضعف این گروه است


در این حمله ۲۵ غیرنظامی کشته شدند و ۸ غیرنظامی دیگر زخم برداشته اند.
در این حمله ۲۵ غیرنظامی کشته شدند و ۸ غیرنظامی دیگر زخم برداشته اند.

وزارت دفاع افغانستان حملات گروهی و انتحاری گروه دولت اسلامی، معروف به داعش را بیانگر ضعف این گروه می‌داند.

آخرین حمله بر درمسال سیکهـ ها روز چهارشنبه در کابل و پذیرفتن مسئولیت آن از سوی گروه داعش نگرانی‌ها جدی را دربارۀ گسترش فعالیت این گروه در افغانستان به ‌بار آوده است.

در این حمله ۲۵ غیرنظامی کشته شدند و ۸ غیرنظامی دیگر زخم برداشته اند.

اما حالا وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که داعش توانایی رویارویی با نیروهای امنیتی و دفاعی را از دست داده و فعالیت‌های خود را به حملات انتحاری و هدف قرار دادن غیرنظامیان محدود کرده است.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت که تلاش‌ها برای دفع حملات داعش و ریشه‌کن کردن کامل این گروه از افغانستان افزایش یافته است.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع

آقای امان افزود: "داعش بیشتر فعالیت‌های خود را به حملات انتحاری و انفجاری در داخل شهرها محدود کرده است - آن هم به شکل پراگنده و پنهانی. تدابیر به‌خاطر دفع حملات داعش وجود دارد و نیروهای امنیتی و دفاعی این موضوع را بسیار جدی گرفته‌اند. مبارزه در برابر هراس‌افگنان به ویژه داعش در صدر اولویت‌های وزارت دفاع افغانستان قرار دارد."

در یک ماه گذشته گروه داعش مسئولیت چهار حمله گروهی و راکتی را در کابل برعهده گرفته – حملاتی که نگرانی‌های جدی را در پی داشته است.

گروه داعش در یک ماه اخیر مسئولیت حمله گروهی به مراسم سالیاد عبدالعلی مزاری، حمله راکتی به مراسم تحلیف رئیس جمهوری و حمله راکتی به پایگاه هوایی بگرام را هم برعهده گرفته است.

حملات راکتی به مراسم تحلیف رئیس جمهوری و پایگاه بگرام تلفاتی در پی نداشت، اما در پی حمله به سالیاد مزاری ۳۲ غیرنظامی کشته و ۸۰ نفر دیگر زخمی شدند.

گروه داعش مسئولیت حمله دیروز را به‌دوش گرفته است

اکنون نگرانی ای را که مردم مطرح می‌کنند این است که اگر داعش توانایی راه‌اندازی حملات بزرگ را در پایتخت کشور دارد پس چگونه می‌شود گفت که این گروه در افغانستان روز به روز تضیف می‌شود.

در همین حال حکمت اعظمی، معاون مرکز مطالعات صلح و خشونت افغانستان می‌گوید که گروه داعش به تنهایی توانایی اجرای چنین حملات را ندارد، بلکه برخی گروه‌های دیگر مانند القاعده و شبکه حقانی نیز در این حملات دست دارند.

حکمت اعظمی، معاون مرکز مطالعات صلح و خشونت افغانستان
حکمت اعظمی، معاون مرکز مطالعات صلح و خشونت افغانستان

آقای اعظمی می‌افزاید: "این حملات را داعش و شبکه حقانی، طالبان تندرو و لشکر طیبه انجام می‌دهند. القاعده با آن‌ها کمک می‌کند. داعش به تنهایی این حملات را انجام نمی‌دهد، بلکه بخشی از این ائتلاف است. این حملات را جیش محمد، القاعده و شبکه حقانی به‌گونه مشترک انجام می‌دهند. اما سوال این است که مطابق توافقنامه صلح امریکا و طالبان، چرا گروه طالبان اجازه چنین حملات را می‌دهد؟"

داعش در برخی ولایت‌های شمال و بیشتر در شرق افغانستان از جمله ولایت‌های ننگرهار و کنر فعالیت داشته و در سه سال اخیر برای حکومت و مردم افغانستان دردسرساز بوده است.

حکومت و نیروهای بین‌المللی مستقر در این کشور اما در سال‌های پسین این گروه را به‌شدت سرکوب کرد و حتٰی صدها جنگجوی این گروه با خانواده‌های خود در ولایت ننگرهار به حکومت تسلیم شدند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان نیز می‌گوید که داعش دیگر در افغانستان جای پایی ندارد و هدف قرار دادن افراد ملکی از سوی این گروه بیانگر شکست آن است.

XS
SM
MD
LG