لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

اداره هوانوردی ملکی: مجوز پرواز دهلی-کابل داده نشده و مردم تکت خریداری نکنند


یک روز پیش شارژدافیر سفارت افغانستان در دهلی نو اعلام کرد که قرار است پنج پرواز از طریق شرکت هوایی کام‌ایر از دهلی نو به کابل در روز‌های آینده انجام شود.
یک روز پیش شارژدافیر سفارت افغانستان در دهلی نو اعلام کرد که قرار است پنج پرواز از طریق شرکت هوایی کام‌ایر از دهلی نو به کابل در روز‌های آینده انجام شود.

اداره هوا نوردی ملکی افغانستان اعلام اخیر سفارت افغانستان در دهلی نو را رد کرده می‌گوید، تا هنوز دولت هند مجوز پرواز به افغانستان را نداده است.

نور احمد صدیقی چند هفته پیش به هند رفته بود. او تکت دو طرفه از شرکت هوایی کام ایر خریداری کرده بود. در این روز‌ها هرچند پرواز ها میان کابل ـ دهلی توقف یافته اما او می‌گوید، در تغییر دادن زمان پرواز او بیش از ۲۵۰ دالر پرداخت کرده است.

او می‌گوید: "در گذشته در تغییر دادن تاریخ پرواز پول کمی می گرفتند، اما دیروز از من ۲۱۵ دالر اضافه گرفتند، که این مبلغ را اگر با پول قبلی که ۲۸۵ دالر برای خرید تکت داده بودم جمع کنیم ۵۰۰ دالر می شود."

یکی از نمایندگی‌های شرکت هوایی کام ایر در دهلی
یکی از نمایندگی‌های شرکت هوایی کام ایر در دهلی

اجمل حقیقی از مدل‌های افغان که از چندی به این سو در دهلی به سر می‌برد می‌گوید، روز گذشته زمانی که به تکت فروشی تماس گرفت، قیمت تکت از دهلی به کابل را برایش ۴۹۰ دالر گفتند.

اما یک مسئول شرکت هوانوردی کام ایر به رادیو آزادی می‌گوید که تا حال انجام پرواز‌های دهلی ـ کابل تنظیم نشده و به همین دلیل آن‌ها فروش تکت‌های پرواز را آغاز نکرده اند.

به گفته این مسئول کام ایر، ممکن برخی "هموطنان" از بازار سیاه به بهای بلند تکت خریداری کرده باشند.

پیش از این به‌دنبال وضع شرایط سختگیرانه و سر انجام قرنطینه هند به‌خاطر جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، پرواز ها میان افغانستان و هند توقف یافته بود.

غلام معصوم معصومی رئیس ترافیک هوایی اداره هوا نوردی ملکی افغانستان می‌گوید، تا حال دولت هند مجوز پرواز از دهلی به کابل را نداده است.

به گفته او هرچند تلاش‌ها برای گرفتن جواز پرواز از دولت هند جریان دارد اما او از مردم می‌خواهد تا از خریداری تکت پیش از وقت خود‌داری کنند.

او می‌گوید، شرکت‌های هوایی افغانستان هم اجازه ی فروش تکت دهلی‌-کابل را در شرایط فعلی ندارند.

او می‌افزاید: "در رسانه‌های اجتماعی دیدم که گویا سفارت افغانستان در دهلی نو گفته که مجوز پرواز‌ها گرفته شده و پرواز‌ها از تاریخ ۲۶ شروع می‌شود و مردم هم شروع کردند به خریدن تکت، اما آن خبر درست نبوده یعنی مجوز پرواز نهایی نشده و به شرکت‌های هوایی ابلاغ نشده که آن‌ها به فروختن تکت شروع کنند."

این مقام اداره هوا نوردی ملکی افغانستان می‌گوید، تعیین قیمت تکت‌ زمانی مشخص خواهد شد که دولت هند اجازه پرواز از دهلی نو به کابل را بدهد.

روز گذشته طاهر قادری شارژدافیر سفارت افغانستان در دهلی نو در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که قرار است پنج پرواز از طریق شرکت هوایی کام ایر از دهلی به کابل انجام شود.

قادری گفته بود که اگر مشکلی پیش نیاید، ممکن اولین پرواز امروز پنج شنبه اجرا شود.

آقای قادری در در پاسخ به پرسش رادیو آزادی گفت که هنوزهم در تلاش حل این مشکل است.

رئیس ترافیک هوایی اداره هوا نوردی ملکی افغانستان می‌گوید، اگر دولت هند اجازه پنج پرواز برای کام ایر و سه پرواز برای شرکت آریانا را بدهد، در این پرواز‌ها حدود ۲۵۰۰ نفر از دهلی به افغانستان انتقال داده خواهند شد.

این در حالی است که برخی افغان‌های مقیم هند در تماس تلفنی به رادیو آزادی گفته اند که به دلیل قرنطینه بودند شهر‌ها، آن‌ها با کمبود مواد غذایی نیز روبه‌رو اند.

XS
SM
MD
LG