لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

ستارز اند سترایپس: پروسه رهایی زندانیان طالبان هفته آینده آغاز می‌شود


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • ستارز اند سترایپس

روزنامۀ ستارز اند سترایپس نوشته است که در اوایل هفتۀ آینده افغانستان پروسۀ رهایی هزاران زندانی را آغاز خواهد کرد.

یکی از شرایط اساسی در توافق‌نامۀ دوحه میان طالبان و ایالات متحدۀ امریکا این بود که واشنگتن زمینه رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های دولت افغانستان را فراهم می‌سازد.

حکومت افغانستان و طالبان روز چهارشنبه موافقت کردند که زندانیان را رها می‌کنند.

روزنامه ستارز اند سترایپس نوشته است این توافق پس از آن حاصل شد که مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا پس از سفرش به کابل اعلان کرد که نتوانسته بحران به وجود آمده بر سر انتخابات میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله را حل کند، به همین دلیل واشنگتن می‌خواهد یک میلیارد دالر در کمک‌هایش به افغانستان کاهش بیاورد.

روزنامه همچنان می‌نویسد که دلیل به تاخیر افتادن پروسۀ صلح نیز اختلافات موجود میان همین دو رهبر دانسته می‌شود، زیرا همین مسئله سبب شد تا تعیین هئیت مذاکره کننده از سوی دولت با تاخیر روبه‌رو شود.

آغاز مذکرات بین‌الافغانی یکی از شرط‌های دیگر توافق‌نامۀ است که در بیست و نهم ماه فبروری میان طالبان و امریکا امضا شد.

ستارز اند ستراپیس در این گزارش همچنان نوشته است که حکومت افغانستان روز چهارشنبه هیئتی را معرفی کرد که مذاکرات بین‌الافغانی را به پیش ببرد. مدتی پیش از این طالبان و حکومت گفتند که بر سر رهایی زندانیان طالبان به یک توافق رسیده اند.

انتظار می‌رفت این تبادلۀ زندانیان تقریباً دو هفته پیش آغاز شود.

حکومت افغانستان موافقت کرده که تا آخر ماه مارچ صد زندانی گروه طالبان را رها کند.

به اساس توافق بین ایالات متحده و طالبان، دولت افغانستان پنج هزار زندانی طالبان را قرار است رها سازد و طالبان حدود یک هزار زندانی خواهد کرد.

ستارز اند سترایپس در بخشی از این گزارش به اظهارات شورای امنیت ملی افغانستان اشاره کرده که گفته است، انتظار می‌رود نماینده‌های دولت و طالبان در روزهای آینده رو در رو با هم ببینند.

قرار است در این دیدار بالای رهایی زندانیان و مذاکرات بین‌الافغانی صحبت شود – اقدامی که راه را برای صلح در افغانستان هموار خواهد کرد.

  • فارن پالیسی

فارن پالیسی روزنامۀ امریکایی اما به موضوع دیگر پرداخته. این روزنامه می‌نویسد که در هفته‌های گذشته صد‌ها هزار افغان از ایران به افغانستان برگشته اند.

ایران یکی از کشور‌های است که از ویروس کرونا خیلی متاثر شده است.

به اساس آمار نشر شده از سوی سازمان صحی جهان تا روز پنجشنبه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به بیست و هفت هزار نفر رسیده بود.

اما در افغانستان شمار مبتلایان به این ویروس تا روز پنجشنبه ۷۴ نفر گزارش شده است.

فارن پالیسی می‌نویسد که از جمع این افراد تقریباً پنجاه تن آنان کسانی اند که از ایران برگشته اند.

در ادامۀ این گزارش فارن پالیسی آمده است که ممکن است در میان برگشت کننده‌ها مبتلایان به کرونا بیشتر از این باشد، زیرا امکان تشخیص این بیماری حالا تنها در کابل وجود دارد و معاینات زمانگیر است.

XS
SM
MD
LG