لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

گروه طالبان: لیست زندانیان دولت افغانستان دقیق نیست


بیرق گروه طالبان مسلح
بیرق گروه طالبان مسلح

بر اساس توافق‌نامه آوردن صلح در افغانستان میان امریکا و طالبان، باید این گروه یک هزار زندانی دولت افغانستان را از بند آزاد کند و دولت نیز قرار است پنج هزار زندانی طالبان را در مراحل جداگانه آزاد کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت، دولت افغانستان فهرست بیش از ۹۰۰ تن را به آنان سپرده و خواهان آزادی آن‌ها شده است.

به گفته مجاهد در لیست نام برخی نظامیانی هم شامل شده که در جنگ با داعش کشته شده اند و یا هم شهرت مکمل‌شان درج نشده است. همچنان بر اساس گفته‌های مجاهد، برخی سربازان افغان که در این لیست شامل اند، محل دقیق بازداشت‌شان ذکر نشده است.

سخنگوی طالبان گفت که این لیست برای تصحیح دوباره به دولت فرستاده خواهد شد.

در همین حال رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان مدعی است که دولت افغانستان از نظامیان خود که در نزد طالبان زندانی اند، لیست دقیق ندارد.

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان

او گفت: "معلوماتی که موجود است، نزد طالبان بیشتر از ۳۰۰ تن از نظامیان زندانی نیستند، از این جمله یک تعداد‌شان نظر به اطلاعات، ممکن شهید شده باشند و یا هم به جا‌های دیگر فرار کرده بانشد که حکومت از آن‌ها معلومات دقیق ندارد."

نبیل این را سوال برانگیز می‌داند که چرا حکومت لیست زندانیان خود در نزد طالبان را ندارد.

به گفته این مقام پیشین امنیت ملی افغانستان، تعدادی از زندانیان که نزد طالبان اند کسانی هستند که بر سر دعوا‌های شخصی در محلات از سوی این گروه بازداشت شده اند.

با این حال دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که ادامه جنگ از سوی طالبان سبب شده تا تعداد زندانیان در حال تغییر باشد.

جاوید فیصل سخنگوی این دفتر به رادیو آزادی همچنان گفت، کسانی که در این باره اظهار نظر می‌کنند باید، مسئولانه صحبت کنند.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل افزود: "طالبان هنوز هم به آتش‌بس موافقت نکرده و خشونت را در برابر مردم افغانستان بیشتر ساخته اند تا بیشتر گروگان بگیرند، این موضوع سبب شده تا بحث تعداد زندانیان همیشه در حالت تغییر باشد، کسانی که در این مورد تبصره می‌کنند باید مسئولانه باشد، بحث‌شان پروپاگند نباشد تا این پروسه سبوتاژ نشود. پروسه رهایی زندانیان یک پروسه کاملاً تخنیکی و عدلی است."

پیش از این سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که با حکومت افغانستان روی رهایی زندانیان توافق شده است.

شاهین در حساب کاربری تویترش نوشته است که هر دو جانب، پس از کنفرانس ویدیویی چهار ساعته به این نتیجه رسیدند.

او افزوده که یک هیئت گروه طالبان به زندان بگرام هم خواهد رفت تا در شناسایی زندانیان همکاری کند. حکومت تا هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

اما جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان پیش از این گفته است که، نخستین دیدار میان حکومت افغانستان و طالبان در آستانۀ برگزاری است.

XS
SM
MD
LG