لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

گسترش ویروس کرونا در افغانستان؛ قیودات سخت‌گیرانه در کابل وضع می‌شود


آرشیف، نمای از شهر کابل
آرشیف، نمای از شهر کابل

در کابل پایتخت افغانستان سر از روز شنبه (۹ حمل) تدابیر سختگیرانه‌ی وضع می‌شود.

تمام دکان‌ها به استثنای فروشگاه‌هایی که مواد اولیه مورد نیاز مردم را ارائه می‌کنند بسته می‌شوند و همچنان رستورانت‌ها تنها به هدف انتقال غذا به مردم فعالیت خواهند کرد.

گشت و گزار بس‌ها و موتر‌های شهری که بیشتر از چهار نفر انتقال می‌دهند در شهر کابل متوقف می‌شوند.

همچنان دولت افغانستان دستور داده تا کشتار گاه‌ها به بیرون از شهر انتقال یابد و نیز مکان‌های پر تجمع مانند زیارتگاه‌ها، تفریحگاه‌ها، حمام‌ها، مدارس، مکاتب و موسسات تحصیلی تعطیل شود.

از کابل به ولایات و از ولایات به کابل کسی حق سفر را ندارد و همچنان تمام ادارات دولتی برای سه هفته در شهر کابل و ولسوالی‌های آن تعطیل شدند.

محمد یعقوب حیدری والی کابل
محمد یعقوب حیدری والی کابل

یعقوب حیدری والی کابل که این قیودات را در نشست خبری روز جمعه توضیح می‌داد گفت: "تعطیل تمام ادارات دولتی در شهر کابل و ولسوالی‌های این ولایت، به استثنای وزارت صحت عامه، منسوبین قوای مسلح و نظر به لزوم دید رهبری وزارت خانه‌ها و اداراتی که به فعالیت‌شان نیاز مبرم می‌رود برای حداقل سه هفته مطابق طرزالعملی که از طرف کمیسیون اصلاحات اداری ارائه گردیده، رخصت می‌باشد."

نهاد‌های صحی، دواخانه‌ها، ادارات امنیتی، بخش تنظیف شاروالی و اداره مبارزه با ویروس کرونا، بانک‌ها و صرافی‌ها با در نظرداشت تدابیر وقایوی، از قیودات وضع شده مستثنی خوانده شده است.

بر اساس فیصله حکومت افغانستان، مردم در شهر کابل تنها می‌توانند برای دریافت خدمات صحی، امنیتی، مواد اولیه و کمک به دیگران از خانه‌های‌شان بیرون شوند.

در همین حال مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان می‌گوید، اگر مردم خلاف قیودات وضع شده عمل کنند، پولیس با آن‌ها برخورد قانونی خواهد کرد.

مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان
مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان

او گفت: "ما از مردم تقاضا داریم که در صورت نداشتن دلایل موجه در خانه‌های خود بمانند تا به صحت خود و دیگران ضرر نرسانند، اما در مواردی که اشخاص و افرادش معلوم است هر کس که خلاف این قیودات عمل کند در برابر‌شان اقدامات قانونی صورت می‌گیرد."

پیش از این قیودات مشابهی در مراکز ولایات هرات، فراه و نیمروز نیز وضع شده بود.

گسترش ویروس کرونا بسیاری از کشور‌های جهان را آلوده ساخته و در افغانستان هم تا حال ۹۴ واقعه مثبت به ثبت رسیده که چهار واقعه آن در کابل می‌باشد.

به گفته وزیر صحت عامه افغانستان اگر مردم هشدارها، توصیه‌ها و قیودات را جدی نگیرند ممکن بیش از ۲۵ میلیون شهروند این کشور به ویروس کرونا مبتلا شوند.

فیروزالدین فیروز در نشست خبری روز جمعه گفت، اگر توصیه‌ها و قیودات عملی شود ممکن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به مراتب کمتر باشد.

او اما هشدار داد که در صورت عدم توجه مردم، ممکن بیش از ۱۱۰ هزار تن به اثر آلودگی به ویروس کرونا در افغانستان جان دهند.

XS
SM
MD
LG