لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

وزارت دولت در امور صلح اظهارات گروه طالبان در مورد هیئت مذاکره کننده را رد کرد


ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

گروه طالبان هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان را هیئت حکومتی خوانده و گفته است که این هیئت همه شمول نیست.

وزارت دولت در امور صلح در واکنش به همه شمول نخواندن هیئت مذاکراتی حکومت از سوی طالبان می‌گوید که همه شمول بودن این هیئت به حکومت افغانستان ارتباط دارد.

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر جنگ میان دولت افغانستان و طالبان ادامه دارد و طالبان جز گفت‌وگو با حکومت افغانستان راه دیگری ندارند.

خانم انوری همچنین گفت که در ایجاد این هیئت با تمام جهت‌های مطرح مشوره شده است.

او گفت: "هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان همانگونه که در اعلامیه ما گفته شده پس از مشوره و رأی‌زنی با اقشار مطرح و تأثیر گذار افغانستان ایجاد شده و یک هیئت قوی و توانا است. همه شمول بودن هیئت موضوعی است که به دولت افغانستان ارتباط می‌گیرد نه به دیگران."

طالبان گفته اند که هیئت حکومت افغانستان برای مذاکرات بین‌الافغانی از همه جهت‌ها نمایندگی نمی‌کند و تشکیل آن خلاف اصول توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه با پخش خبرنامه‌ای گفته که حکومت باید در مذاکرات میان افغان‌ها در کنار سایرجهت‌ها یک جهت باشد.

در اعلامیه طالبان آمده است که جهت‌های سیاسی از تیم ایجاد شده حکومت رضایت ندارند و آنان با تیمی مذاکره می‌کنند که بر اساس توافق‌نامه صلح شکل گرفته باشد.

اما یاسر احمدزی کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید که فهرست هیئت مذاکره کننده حکومت شامل همه جهت‌ها بوده و از تمام اقشار نمایندگی می‌کند: "لیست که تهیه شده همه اقشار از جامعه مدنی تا مجاهدین در آن شامل هستند. مخالفت که طالبان با آن دارند این در اصل مخالفت پاکستان است. فکر نمی‌کنم که در این لیست مشکل وجود داشته باشد."


حکومت افغانستان به تازگی فهرست هیئت مذاکره کننده با طالبان را اعلام کرد که ۲۱ عضو دارد و محمد معصوم ستانکزی رئیس پیشین امنیت ملی ریاست آنرا برعهده دارد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و سفارت ایالات متحده در کابل پیش از این از ایجاد تیم مذاکره کننده حکومت برای گفت‌وگوهای میان افغان‌ها استقبال کرده و آنرا همه شمول خوانده اند.

XS
SM
MD
LG