لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

حدود ۵۰۰ زندانی از زندان مرکزی هرات آزاد می‌شوند


۵۰۰ زندانی از زندان مرکزی هرات آزاد شده است.
۵۰۰ زندانی از زندان مرکزی هرات آزاد شده است.

مسئولان محلی هرات می‌گویند که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، براساس فرمان ریاست جمهوری افغانستان، در حدود ۵۰۰ زندانی از زندان مرکزی این ولایت آزاد می‌شوند.

همزمان مسئولان زندان مرکزی هرات از اتخاذ تدابیر جدی برای مقابله با ویروس کرونا خبر می‌دهند.

زندانیان زندان مرکزی هرات پس از بررسی با دستگاه‌ تب‌سنج و دادن پاسخ به پرسش‌های داکتران درباره مریضی ویروس کرونا، آزاد می‌شوند.

براساس فرمان محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، زندانیانی که کمتر از پنج سال محکومیت گرفته‌اند، آزاد می‌شوند. دلیل آزادی آن‌ها جلوگیری از گسترش بیماری ویروس کرونا در داخل زندان‌ها خوانده شده است.

مونسه حسن‌زاده، معاون اجتماعی والی هرات در این مورد می‌گوید:"هیئتی روی دوسیه‌های‌شان کار می‌کردند. دیشب ۱۴۴ تن از بند رها شدند. از ۱۴۴ نفر، پنج نفر خانم بودند. امروز هم ما دوباره سر دوسیه‌های‌شان کار می‌کنیم. احتمال دارد که ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر مشمول همین فرمان [عفو] رئیس جمهور شوند."

بیشتر افراد رها‌شده از زندان مرکزی هرات به جرم‌های سرقت، رویدادهای ترافیکی و مسایل اخلاقی زندانی شده بودند.

شریف احمد و سلطان احمد، دوتن از زندانیان آزاد شده می‌گویند دیگر مرتکب جرمی نخواهند شد.

شریف احمد می‌گوید: "امروز که آزاد شدیم، بسیار خوشحال شدیم. خدا بخواهد که زندانیان آزاد شوند. از کرونا جان‌های‌شان را محافظت کنند. ماسک و هر شی و دستان‌شان را با صابون بشورند."

مراکز تجمع مردم از جمله زندان‌ها کانون شیوع ویروس کرونا شمرده می‌شود
مراکز تجمع مردم از جمله زندان‌ها کانون شیوع ویروس کرونا شمرده می‌شود

سلطان احمد می‌گوید"خیلی خوشحال هستیم که بیرون می‌شویم، به خاطر همین مریضی کرونا. دیگر انشاالله کوشش می‌کنیم که جرم نکنیم. به خیر همگی بیرون شوند و این مریضی کرونا هم از کشورها دور شود."

مراکز تجمع مردم از جمله زندان‌ها کانون شیوع ویروس کرونا شمرده می‌شود. اما مسئولان زندان مرکزی هرات بر ضدعفونی کردن اتاق‌های زندان‌ها و منع ملاقات با زندانیان تآکید می‌کنند.

میوند صمدی، مدیر عمومی زندان هرات از تلاش‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا در میان زندانیان سخن می‌گوید."در قسمت تدابیری که ما داریم و ما یک ماه و ده روز می‌شود که در قرنطین هستیم. رابطه بین محبوس و خانواده‌های‌شان قطع است. روزانه تمام اتاق‌های محبوسین را ضدعفونی می‌کنیم که خدای نکرده، کرونا سرایت نکند."

۸۲ نفر در این ولایت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند
۸۲ نفر در این ولایت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

آمار مسئولان صحی هرات نشان می‌دهد که ۸۲ نفر در این ولایت به ویروس کرونا مبتلا شده‌ اند. تا حال سه نفر به همین دلیل جان داده‌اند. احتمال افزایش ابتلا به این ویروس در هرات وجود دارد.

بر بنیاد آمار رسمی، بیش از ۳۲۰۰ زندانی در زندان مرکزی هرات زندانی هستند. در صورتی که تدابیر جدی برای مقابله با ویروس کرونا روی دست گرفته نشود، شیوع کرونا در این زندان بحران آفرین خواهد بود.

XS
SM
MD
LG