لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

ایرو اشیا: امریکا باید با حکومت کنونی افغانستان معامله کند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • ایرو اشیا

نشریه ایرو اشیا مقاله‌ای را در باره صلح افغانستان زیر عنوان، حکومت افغانستان پس از انتظار طولانی تیم مذاکره کننده صلح را ایجاد کرد، ولی ما تا چه حد به گفتگوهای بین‌افغان‌ها نزدیک هستیم، به نشر رسانده و در بخشی از آن نوشته است: "این تیم مذاکره‌کننده بیست و یک نفری همه‌شمول است."

اما نشریه می‌افزاید، از اینکه روی ترکیب آن اختلاف نظر زیاد موجود بود، در اعلام آن تأخیر آمد.

ایروایشیا در این مقاله نوشته است: "زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان از تشکیل این تیم استقبال کرد."

اما طالبان گفتند که این تیم همه‌شمول نیست و نمی‌خواهند با این تیم مذاکره کنند.

نویسنده در مقاله به اختلافات در این مورد اشاره کرده نوشته است: "اگر امریکا واقعاً می‌خواهد در کنار افغان‌ها بایستد، باید با حکومت کنونی افغانستان به مثابه یک حکومت مستقل مستقیماً معامله کند."

زیرا به عقیده نویسنده مقاله، جای حکومت فعلی افغانستان را هیچ کسی گرفته نمی‌تواند و برگشت طالبان هم عملی به نظر نمی‌رسد.

در مقاله آمده که اگر ایالات متحده و متحدان بین‌المللی حکومت افغانستان متمایل اند که طالبان را شامل حکومت کنند، این کار را باید از طریق یک میکانیزم انجام دهند.

نویسنده مقاله ایرو ایشیا در ادامه نوشته است: "اگر چنین شود، روند صلح افغانستان بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دفعتاً به خطر مواجه شده و همه امیدهای مردم به‌خاک یک‌سان می‌شود."

در پایان مقاله ایرو ایشیا نوشته شده که صلح امریکا با طالبان تنها معنای بیرون رفتن امریکایی‌ها از افغانستان بوده و به افغان‌ها هیچ‌گونه منفعتی ندارد.

نویسند اضافه می‌کند، اگر امریکا و متحدان آن حکومت فعلی افغانستان را از نظر اندازند و از افغانستان بیرون شوند، عواقب آن بحرانی بوده و هیچ کسی نمی‌داند که چه چیزی در کمین خواهد بود.

  • ورلد پالتیکل ریویو

نشریه ورلد پالتیکل ریویو در مقاله ای می‌نویسد که در آستانه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش سعی می‌کند که برای خود در افغانستان جای پا، پیدا کند.

نشریه در این مقاله به حمله مرگ‌بار گروه داعش بر درمسال سکهـ‌ ها در کابل اشاره کرده است.

به گفته نویسنده مقاله، این دومین حمله گروه داعش در ظرف یک ماه است.

این حمله در مراسم مذهبی سکه‌ها در کابل راه‌اندازی شد.

نشریه ورلد پالتیکل ریویو در ادامه این مقاله می‌نویسد، این حمله‌ها به این معنا است که پس از بیرون رفتن نیروهای امریکایی از افغانستان چه چالش‌هایی در پیش‌رو خواهد بود؟

نویسنده مقاله می‌نویسد، متاسفانه هیچ کدام یک، نه ایالات متحده، نه ناتو و نه متحدان حکومت افغانستان در موقعیت خوبی قرار دارند که برای جلوگیری از خشونت گروه داعش کاری را انجام دهند.

XS
SM
MD
LG