لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

تهدید شیوع ویروس کرونا در هرات و بیم از فاجعه انسانی


اگر روند تدارکاتی ۴۰۰ میلیون افغانی بودجه تسهیل نشود، فاجعه انسانی در این ولایت رُخ می‌دهد.
اگر روند تدارکاتی ۴۰۰ میلیون افغانی بودجه تسهیل نشود، فاجعه انسانی در این ولایت رُخ می‌دهد.

تهدید شیوع ویروس کرونا در ولایت هرات هر روز جدی‌تر می‌شود. اعضای کمیته اضطرار در هرات، برای مقابله با ویروس کرونا از حکومت می‌خواهد که روند تدارکاتی تخصیص ۴۰۰ میلیون افغانی بودجه مقابله با کرونا را تسریع کند تا آمار تلفات شیوع ویروس کرونا بالا نرود.

این مبلغ به دستور محمداشرف غنی، رئیس جمهوری به هرات ارسال شده است.

وکیل‌احمد کرخی و نجیب‌الله محبی، اعضای شورای ولایتی هرات وعضو کمیته اضطراراز تاخیر روند اجرایی استفاده از این پول انتقاد می‌کنند.

او گفت: "پیشنهاد نوشتیم که رئیس جمهور هدایت بدهد که همین پول بدون [روند اداری] تدارکات از جانب همین هیئتی که موظف شده، مصرف شود؛ در غیر آن صورت این ۴۰۰ میلیون، قانون به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که این پول را مصرف کند."

نبود امکانات کافی برای مقابله با این ویروس با انتقاد شدید مردم هرات است

او افزود: "با شواهدی که در کشورهای همسایه و کشورهای جهان وجود دارد، اگر به همین شکل ادامه پیدا کند، متاسفانه ما شاهد فاجعه انسانی در هرات خواهیم بود."

هرات خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا دانسته می‌شود. این ولایت بیش از هر ولایت دیگر افغانستان در معرض تهدید شیوع ویروس کرونا است. اما نبود امکانات کافی برای مقابله با این ویروس با انتقاد شدید مردم هرات مواجه شده است.

محمدرفیق شهیر، کارشناس سیاسیویکی ازاعضای کمیته اضطرار در هرات از پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا هشدار می‌دهد.

او افزود: "ویروس در داخل هرات به گردش درآمده و مختص به کسانی که از ایران آمده نیست. اگر جلو ویروس گرفته نشود و چهار میلیون نفوس در هرات به خطر است و باعث می‌شود که کل افغانستان مصاب شود، آن وقت دیگر کنترل ویروس و جمع کردن این قضیه ناممکن است و باعث سقوط افغانستان خواهد شد."

در هرات تا روز یک‌‍شنبه ۱۰۶ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. احمد امیرنژاد، مسئول نظارت و پاسخ‌دهی ریاست صحت عامه هرات می‌گوید که ۱۶ کارمند صحی از جمله چند داکتر و نرس به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

مسئولان صحت عامه هرات برای آماده‌سازی یک هزار بستر برای مراقبت از افراد مبتلا به ویروس کرونا تلاش می‌کند.

همزمان، عبدالحیکم تمنا، رئیس صحت عامه هرات کمبود دستگاه تنفسی و متخصصان بیماری‌های تنفسی را جدی‌ترین چالش برای درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا می‌داند.

او می‌گوید: "ما دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داریم که در دنیا کم است. ما تجهیزات طبی مانند مانیتور و امثال آن نیاز داریم. ما به متخصص‌های بیماری‌های تنفسی نیاز داریم."

هم اکنون مسئولان صحت عامه هرات برای آماده‌سازی یک هزار بستر برای مراقبت از افراد مبتلا به ویروس کرونا تلاش می‌کند. اما بیم آن وجود دارد که با افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا در هرات، امکانات صحی برای مقابله با این ویروس کافی نباشد.

XS
SM
MD
LG