لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

وزارت صحت: بارندگی می‌تواند گسترش ویروس کرونا را تسریع کند


نگرانی تازه از احتمال گسترش ویروس کرونا در افغانستان.
نگرانی تازه از احتمال گسترش ویروس کرونا در افغانستان.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید بارندگی می‌تواند گسترش ویروس کرونا را در جامعه تسریع کند.
نگرانی تازه از احتمال گسترش ویروس کرونا در افغانستان.

به دنبال پیش‌بینی اداره هواشناسی افغانستان درباره احتمال بارندگی شدید در روزهای آینده در ۱۶ ولایت این کشور، وزارت صحت این کشور گفته که هوای سرد و مرطوب باعث تسریع گسترش ویروس کرونا می‌شود.

وحیدالله مایار، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت: "هوای مرطوب زمینه را برای [گسترش] این ویروس مساعد می‌سازد. براساس بررسی‌ها، در هوای مرطوب این ویروس بالای ۹۰ نوع اشیا از ۳ تا ۹ روز زنده می‌ماند. در هوای مرطوب این ویروس بیشتر باقی می‌ماند."

وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان
وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان

وزارت صحت عامه در حالی این نگرانی را مطرح کرده که اداره هواشناسی افغانستان دیروز از احتمال بارندگی شدید و جاری شدن سیل در روزهای دهم تا سیزدهم حمل در شانزده ولایت خبر داد.

هرات، ارزگان، پکتیا، خوست، زابل، دایکندی، غزنی، پکتیکا، لوگر، کنر، غور، هلمند، فراه، کندهار، کابل، و وردک ولایت‌هایی هستند که براساس این پیش‌بینی شاهد بارندگی شدید خواهند بود.

اداره هواشناسی افغانستان همچنین اعلام کرده که در ولایت‌های بامیان، سرپل، سمنگان، بادغیس، نورستان، پروان، لغمان، فاریاب، بدخشان، پنجشیر، بغلان، بلخ، تخار و ننگرهار میزان بارندگی و سیلاب کمتر خواهد بود.

داکتر شاه ولی، متخصص امراض ساری می‌گوید که بارندگی و هوای مرطوب زمینه را برای گسترش ویروس کرونا فراهم می‌کند. او تأکید می‌کند که مردم باید به توصیه‌های وزارت صحت توجه کنند.

او می‌افزاید: "ویروس کرونا در فصل بارندگی، با بارش ژاله [باران و برف] چه در بهار و چه در زمستان به طور سریع گسترش پیدا می‌کند. گسترش این ویروس در این فصل بسیار خطرناک است. این ویروس در این فصل می‌تواند زندگی بیشتر انسان‌ها را بگیرد."

گسترش ویروس کرونا در افغانستان و آمادگی‌ها برای پیش‌گیری از گسترش آن در این کشور
گسترش ویروس کرونا در افغانستان و آمادگی‌ها برای پیش‌گیری از گسترش آن در این کشور

به گفته او، با آن که با ریزش باران بیشتر عوامل بیماری عفونی در هوا از بین می‌روند، اما برعکس، ویروس کرونا در هوای سرد و مرطوب از بین نمی‌رود.

به گفته مقامهای وزارت صحت عامه افغانستان، در حال حاضر ۱۴۱ تن در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. چهار نفر جان داده و پنج نفر دیگر بهبود یافته‌اند.

بیشتر افرادی که در افغانستان به این بیماری مبتلا شده‌اند، در هرات هستند.

XS
SM
MD
LG