لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۱

زنان در مذاکرات صلح با طالبان بر حفظ حقوق اساسی زنان تأکید می‌کنند


آرشیف- هیئت گروه طالبان در قطر
آرشیف- هیئت گروه طالبان در قطر

شماری از زنان عضو هیئت گفت‌وگوکننده با گروه طالبان می‌گویند، اگرچه گفت‌وگوهای صلح این گروه نتایج فوری به‌دنبال نخواهد داشت، اما این گفت‌وگوها باید به گونه‌ای تنظیم شود که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

شماری از زنان عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان با گروه طالبان می‌گویند انتظار ندارند این مذاکرات نتایج فوری در پی داشته باشد، اما مهم است که نتایج این گفت‌وگوها درست باشد.

حبیبه سرابی، عضو این هیئت به رادیو آزادی گفت که تلاش می‌کند که در گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان حقوق شهروندی محفوظ بماند.

خانم سرابی می‌گوید: "ما بسیار انتظار نداریم که این مسایل درماه‌های نزدیک حل بشود. این روند زمانگیر است، زیرا مذاکرات در ذات خود پروسه زمانگیر است، اما آنچه که مهم است، حقوق شهروندی در چهارچوب نظام جمهوری است. داشتن حق رأی، به دست آوردن رأی، نامزد شدن در انتخابات، آزادی بیان، حقوق بشر و در مجموع حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موضوعاتی هستند که ما در باره آنها گفت‌وگو می‌کنیم."

حبیبه سرابی، عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان
حبیبه سرابی، عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان

خانم سرابی همچنین می‌گوید که تا کنون موضوع‌های مورد بحث در گفت‌وگوی صلح با گروه طالبان مشخص نشده، اما هیئت گفت‌وگوکننده برنامه دقیق و تاثیرگذاری تهیه خواهد کرد.

در همین حال، شهلا فرید دیگر عضو این هیئت می‌گوید تلاش می‌کند مذاکرات صلح برای پایان جنگ هر چه زودتر آغاز شود.

خانم فرید می‌‌گوید: "خواست ما و تمام مردم افغانستان این است که مذاکرات زودتر آغاز شود. در این مذاکرات بی‌گمان با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد، اما تلاش ما این خواهد بود که بتوانیم طالبان را قناعت دهیم، زیرا مردم افغانستان قربانیان جنگ هستند. خواست ما از دو طرف همین است که در فضای کاملاً ملی، بین‌افغانی و در فضای آرام مذاکرات را انجام دهند."

آموزش دختران، فعالیت زنان در جامعه، مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و خدمات صحی، از خواستهای اصلی زنان است که خانم فرید می‌گوید باید مذاکرات صلح بر حفظ آنها تأکید شود.

این هیئت مذاکره‌کننده در حالی از تلاش‌ها برای حفظ دستاوردهای حقوق بشر و زنان تاکید می‌کنند که گروه طالبان ترکیب اعضای هئیت مذاکره‌کننده صلح حکومت را زیر سوال برده است.

این گروه با پخش اعلامیه‌ای‌ گفته که این هیئت فراگیر نیست.

اما حکومت افغانستان دیروز در پاسخ به این اعتراض گروه طالبان، این گروه را به "بهانه‌جویی" متهم کرد و خواستار معرفی هیئت‌ گفت‌وگوکننده گروه طالبان شد.

هیئت مذاکره‌کننده صلح حکومت افغانستان 21 عضو دارد. پنج عضو این هیئت زن هستند: حبیبه سرابی، فاطمه گیلانی، فوزیه کوفی، شهلا فرید و شریفه زرمتی.

XS
SM
MD
LG